Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#121 12-03-2018 16:30

Peter
Doorknoper

Re: Patenten en patenten…...

Ik heb het hier dus gehad over technische patenten die nooit worden besproken. Als voorbeeld kan ik het doosje van de AirPods nemen. Alleen al op de technieken in dat doosje zijn aan Apple 5 patenten verleend. Er verschijnt nu ook helemaal niets in de markt dat als een goed alternatief kan worden beschouwd. Ik gebruik ze zelf ook en ik ben er uitermate tevreden over. Maar nu werkt Apple natuurlijk toch aan een volgende generatie, waar ook Siri een rol gaat spelen. Ook daar is al een patent over voorbij gekomen. En daarin zal ook een nieuwe ruisonderdrukking worden toegepast, waaraan Apple al jaren werkt. Daarnaast zijn er sterke signalen dat er ook aan een hoofdtelefoon wordt gewerkt, maar daarvan is niet duidelijk wat daarvan de meerwaarde moet worden t.o.v. de Dr. Dré (Beats) modellen, die Apple exclusief vermarkt.

Catch the noodle before you go freak!wink

#122 13-03-2018 19:18

Peter
Doorknoper

Vandaag weer 30 patenten aan Apple toegewezen. Daaronder eentje waar "ik op zat te wachten.....". Voor een z.g. "Fuel-cell" ofwel hetzelfde principe als een waterstof-cel. Het is alweer heel wat maanden geleden dat hierover een patent voorbij is gekomen en ik ga me er straks even in verdiepen en zal er meer over berichten. AHet is zo vreselijk interessant, omdat het wel een wonder lijkt als deze technologie voor zulke kleine apparaten als een iPhone beschikbaar komt. Als dat kan, is energie maken voor een woning nog een peuleschil.

#123 14-03-2018 13:47

Peter
Doorknoper

Vooralsnog betreft het een "attachment" dat doorlopend aan een iPhone gekoppeld wordt om deze van energie te voorzien. In 2016 heeft een bedrijf in GB al eens een proef gedaan met een aangepaste iPhone 6, waarin een poortje en ruimte was gemaakt om een cel te plaatsen. Zo'n cel kon dan om zijn beurt via dat poortje ook weer "ververst" worden. Daarbij "bewaakte" een microchip de samenwerking met de li ion batterij. Uit die test bleek dat de cel de batterij gedurende een week, doorlopend op 100% kon blijven houden. Omdat het een test betrof en het poortje niet optimaal was ontwikkeld, staken er wat korte obstakels uit en was het niet fijn als die telefoon in je zak bleef haken. Maar dat is natuurlijk een bijkomstigheid. Apple werkt nu (hoogst waarschijnlijk) aan een heel nieuwe verbinding waarbij de bestaande batterij (kan dan ook een kleinere zijn) doorlopend wordt gevoed vanuit een energie-cel. Heel goed mogelijk dat deze dan wordt gecombineerd met een "protective-case", waar je iPhone in klikt. Maar ook mogelijk als het meteen intern is verwerkt. Mogelijk kunnen er meer modellen zijn, afhankelijk van de periode waarin de aanvoer van energie kan blijven werken. Spannende materie allemaal........

#124 23-03-2018 09:40

Peter
Doorknoper

Je komt dan ook wel eens een patent tegen dat in mijn optiek "over de kop" gaat. Een gepatenteerde standaard, waarmee je een iPad Pro in allerlei posities voor je neus kunt zetten is toch echt wel gebaseerd op het mechaniek van een oude tekentafel. Dat er dan een soort schelp met magneten nodig is om de iPad erop te klikken breng ook nog geen innovatie. Ben benieuwd of Apple deze standaard in de verkoop brengt.

#125 18-04-2018 09:56

Peter
Doorknoper

Het regent patenten sinds gisteren. Naast veel design-patenten zijn er ook weer veel patenten over "geluid". Met name de aansturing van meerdere luidsprekers (de iPad Pro heeft er nu 4) en dat kunnen er ook 8 zijn. Apple focust heel hard op de plaats en afstand tussen het apparaat en het gezicht van de gebruiker, zodat de gebruiker altijd hetzelfde geluid moet kunnen horen. Dus de speakers moeten daar speciaal voor worden aangestuurd. Ik ben bang dat quadrofonie hiermee wordt "overgeslagen".......

#126 24-04-2018 14:27

Peter
Doorknoper

In de AirPods zitten ook veel technieken verwerkt die met patenten beschermd zijn. Iedereen die deze nu gebruikt, heeft b.v. gemerkt dat ze biometrische sensoren bevatten, die ervoor zorgen dat de muziek op je iPhone wordt uitgeschakeld als je de AirPods uitneemt. Grappig is ook dat de muziek even stopt als je net even buiten het bereik van de Bluetooth bent gekomen. AirPods zijn ideaal voor draadloos gebruik waarbij je je iPhone of Mac als bron gebruikt.

#127 03-05-2018 10:11

Peter
Doorknoper

Weer vele patenten gepasseerd. Veel technische details en veel patenten voor dingetjes in de productie. En natuurlijk ook veel designpatenten, waar ik persoonlijk minder mee heb.
Maar vandaag is ook duidelijk geworden waar Apple naartoe wil met dat hele 3D camera-gedoe, waar ook al diverse patenten van voorbij zijn gekomen. Een 3D beeldscherm met daarop een virtueel 3D bureaublad, waarin je je handen virtueel kunt gaan bewegen zodat je handelingen kunt uitvoeren die je in een gewone omgeving nooit kunt uitvoeren. Er is immers geen zwaartekracht...... Op die manier kun je dan 3D sculpturen e.d. opbouwen, die normaliter onmogelijk zijn. Het is duidelijk dat de 3D-camera techniek dus de bewegingen van je handen overbrengt naar het virtuele gedeelte. Als ook b.v. een potlood wordt gebruikt als voorwerp, kun je dat in die 3D ruimte plaatsen en als het ware laten zweven. Maar ook een boek etc. etc. En virtueel kun je die voorwerpen ook vergroten of verkleinen, ofwel aanpassen aan de behoefte van je ontwerp.

#128 09-05-2018 09:14

Peter
Doorknoper

Weer 60 patenten. De meesten zijn wederom over technische details in de productie, maar dan stuit je opeens op: "Copy and past between devices".
Dit is wel een heel verhelderende toepassing, want dit kan alleen maar als IOS en MacOS erg close met elkaar "samenwerken". Mogelijk worden beide systemen dus binnenkort naar buitengebracht als één systeem!

#129 09-05-2018 10:29

Paul Sondervan
Import Hagenees

Peter wrote:

Mogelijk worden beide systemen dus binnenkort naar buitengebracht als één systeem!

Die kans acht ik vrij klein.
Tim Cook vindt dat samenvoegen tot teveel compromissen zou leiden.
Tim Cook Insists Merging Mac and iPad Would Result in Compromises

"We don't believe in sort of watering down one for the other," said Cook. "One of the reasons that both of them are incredible is because we pushed them to do what they do well. And if you begin to merge the two … you begin to make trade offs and compromises."

#130 09-05-2018 10:56

Peter
Doorknoper

Er zouden al meer "signalen" uit broncodes gehaald zijn. Maar het kan natuurlijk ook een nieuwe functie via iCloud zijn. Al lijkt me dat wel omslachtig.

Tim Cook zal nooit precies aangeven welke policy Apple echt gaat volgen. Er worden zelfs patenten gebruikt om andere bedrijven (copycats) de "verkeerde" kant op te sturen.

Board footer