Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

Je bent niet ingelogd.

#1 26-11-2018 00:42

Sypie
24/7 MacGek

Doorgerookte iMac in de revisie [Pas op, schokkende beelden!]

Zoals ik wel eens door heb laten schemeren fix ik wel eens Apple computers. Het liefste de 27" en 21,5" iMacs met een intel processor. Mocht het een keer zo overkomen dan fix ik een oudere iMac. Vooral het schoonmaken en voorzien van nieuwe koelpasta, meer ram en een SSD zijn  bijna standaard.

Om je een indruk te geven van het project wat ik nu op mijn bureau heb staan heb ik dit topic gemaakt. Het gaat om een iMac die ik heb opgepikt bij een flinke roker. Dat bleek ook wel toen ik het glas er af had gehaald. Het glas was al toe om in de vaatwasser gezet te worden. Dat is niet wat ik ga doen, er zit ook wat metaal op waarvan ik niet weet wat het gaat doen met water.

Verder zijn de draaiende onderdelen aardig verstopt met nicotine en andere zooi die in de lucht heeft gehangen. De koelribben van de processor zat aardig vol. Die van de optische drive was bijna niks mis mee, logisch ook want die staat bijna nooit aan.

Zo, genoeg gelezen. Nu tijd voor wat foto's.

De ventilator van de optische drive. Beetje vies maar hij draaide nog soepel. Aan de kabels kun je ook de nodige gevolgen van het roken zien.
uwUk5vu.jpg

Zelfs de zijkantjes zijn aardig gekleurd.
FE6XZYm.jpg

Zelfs het uitblaasrooster zag er uit als een afzuigkap in mindere dagen.
rbtdXhv.jpg

De CPU ventilator zat ook lekker vol...
rbtdXhv.jpg

Zelfs brokjes met losse troep liggen zo her en der op de elektronica.
fMJRGN3.jpg

Ook de horizontale tussenstukjes bleven niet schoon.
epE3lar.jpg

De zwaartekracht zorgt er wel voor dat alles naar beneden valt.
w5vv8kV.jpg
6wAyaaQ.jpg
GmxG7Ir.jpg

Wie wat bewaart heeft nog eens wat. Dit is een prima plekje om dingen te bewaren:
6TR7BCE.jpg

Uitblaasroosters die vol zitten:
mXscSKR.jpg

Achter de ventilatoren hoopt de rommel lekker op:
f2vQpMa.jpg

Ook het aluminium was aardig gebruind:
CKluBn4.jpg

Dikke zak tabak in het uitblaasrooster van de CPU ventilator. Die heeft het zwaar te verduren gehad denk ik zo.
nwrStUW.jpg

Ook op het punt waar de IR-ontvanger zat lag een aardig buitje stof en nicotine.
ZJKuQPq.jpg

Al met al een mooi begin aan een ranzig klusje. Gatverdarrie wat is dat toch ontzettend vies, zo'n doorgerookte iMac. Toch ga ik 'm weer heerlijk schoonmaken. Voordat die de deur uitgaat hier gaat er écht wel een doekje met sop doorheen. Desnoods van die WC-doekjes zodat alles weer schoon is én lekker ruikt. Een frisse iMac, wie wil dat nou niet?

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#2 27-11-2018 01:30

trabant
Pruttelbakkie

Re: Doorgerookte iMac in de revisie [Pas op, schokkende beelden!]

Nu weet ik weer waarom rokers het van mij met hun stinkende spullen zelf mogen uitzoeken.

Ken uw weerga.

#3 27-11-2018 09:59

Paul Sondervan
Import Hagenaar/Hagenees

En dan gaat een groot deel van die rotzooi eerst bij de roker de longen in.
Een paar weken geleden is een zwager van mij, als gevolg van het jarenlange roken, aan kanker overleden (66 jaar).
Wat ben ik dan weer ontzettend blij dat mijn vrouw en ik nooit gerookt hebben.

#4 27-11-2018 18:35

Sypie
24/7 MacGek

Bij ons net zo, vader is overleden toen die 45 was...

In ieder geval is van deze iMac de ventilator van de HDD al overleden. Ik wilde 'm uit elkaar trekken en trok zo het draaiende deel in stukjes... De fan van de optische drive ging beter uit elkaar, daarvan heb ik het draaiende deel in een sopje met ontvetten gelegd.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#5 02-12-2018 22:45

Sypie
24/7 MacGek

De iMac is nu helemaal schoongesopt van binnen. Ik ben er letterlijk met een natte doek en Dreft doorheen geweest om alles enigszins aanslagvrij te krijgen. De ventilatoren zijn bij mij nog nooit zo ver uit elkaar geweest...

Het enige wat ik nog schoon moet maken is het glas en het display zelf. Die komen als laatste.

Wat ik tussendoor nog moet doen is de voeding fixen. Waarschijnlijk doet deze het niet, toen ik 'm de laatste keer aan wilde zetten gaf de Mac geen krimp. Wel waren er een aantal bolle condensatoren, mogelijk dat die de boosdoeners zijn. Nieuwe zijn besteld en zullen rond de kerstdagen wel bezorgd worden vermoed ik.

Wat nog wel een probleempje zou kunnen opleveren is een afgebroken condensatortje (1 bij 2 mm groot) die ik van het logic board afgebroken heb toen de videokaart niet lekker op z'n plekje wilde. Hopelijk gaat me dat niet in de weg zitten bij het normaal functioneren van de iMac. We gaan het zien.

Forum footer