Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 03-02-2012 10:40

storko
BelBusBengel

Schijf kloonen.

Goedemorgen.
Ik heb een luxeprobleem en ik hoop dat iemand mij daar mee kan helpen. Ik heb mijn vader zijn MacMiNi overgenomen. Het is het laatste PPC model en dus al weer een stuk sneller dan mijn oude MiNi. Ook heeft de computer meer intern geheugen en een grotere harde schijf. Nu wil ik de harde schijf van mijn oude MiNi klonen naar de nieuwe.
Gisteren heb ik via het schijfhulpprogramma de harde schijf 1 op 1 gekloond.
Dat ging allemaal perfect, alleen de nieuwe MiNi is daarna zo traag als dikke stront. Schijfrechten kunnen niet bekeken of hersteld worden en de harde schijf kon niet worden geindexeerd.
Harde schijf weer gewist en vervolgens met Carbon Copy Cloner aan de slag gegaan. Het duurde een eeuwigheid voordat alles gekloond was maar het ging goed. Nieuwe MiNi opnieuw opgestart en vervolgens bleef hij tijdens het opstarten hangen en kreeg ik een blauwe aardkloot in een grijs venster te zien. Niet goed dus. Via schijfhulpprogramma weer gekeken wat er mis was en er werd iets gezegd over de opstart partitie maar dat vermoedde ik zelf al.
De vraag voor vandaag is dus: Kan ik ongestraft de complete schijf van een oud model overzetten naar een nieuwer model met andere specificaties. Zo ja, moet ik dan CCC of Super Duper gebruiken?
Of gaat dat echt niet, moet ik een schone installatie doen en vervolgens met de migratie-assistent alle gegevens overzetten. ( En da's altijd link want je vergeet altijd iets en vervolgens ben je gegevens kwijt wink

Graag advies

Last edited by storko (03-02-2012 11:21)

C'est des hommes et d'eux seulement qu'il faut avoir peur, toujours.

#2 03-02-2012 14:20

Paul Sondervan
Import Hagenees

Re: Schijf kloonen.

CCC of SuperDuper kan, maar persoonlijk zou ik een schone installatie doen en dan de rest overhalen met de Migratie Assistent.
Met CCC of SuperDuper haal je ook specifieke onderdelen over van de oude Mac mini, waardoor mogelijk de originele onderdelen op de nieuwe Mac mini overschreven worden.

#3 03-02-2012 14:30

Peter
Doorknoper

Gelukkig PPC op PPC, want een nieuwe Intel en gegevens van je vorige PPC afhalen kan behoorlijk problemen opleveren.....

Shake your pills before you pick one!wink

#4 03-02-2012 18:17

Sypie
24/7 MacGek

Aardbol betekent dat niet de goede opstartschiif is ingesteld. Als de Mac opstart druk dan de ALT in en kies voor de interne schijf.

Als de Mac dan opgestart is ga je naar systeemvoorkeuren -> Opstartschijf en kies de interne schijf.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#5 03-02-2012 19:27

storko
BelBusBengel

Sypie wrote:

Aardbol betekent dat niet de goede opstartschiif is ingesteld. Als de Mac opstart druk dan de ALT in en kies voor de interne schijf.

Als de Mac dan opgestart is ga je naar systeemvoorkeuren -> Opstartschijf en kies de interne schijf.

Dat was de juiste oplossing Sypie.
Helaas wordt de Opstartschijf niet gevonden in systeemvoorkeuren en is schijfbevoegdheden al een kwartier de bevoegdhedendatabase aan het lezen. Ik ben bang dat het toch een schone installatie gaat worden ondanks het goede werk van CCC of SuperDuper. Blijkbaar kan je een harde schijf niet 1 op 1 op een recentere MiNi kwijt. Ik hoop dat iemand nog een gouden tip heeft.

#6 03-02-2012 19:48

Peter
Doorknoper

Silverkeeper...  Dat ik een paar jaren gebruikt onder 10.4, omdat je daar nog geen TM in hebt zitten. Als ik me niet vergis kun je gewoon instellen dat echt alles incl. het systeem over moet worden genomen op de nieuwe schijf.

http://www.macupdate.com/app/mac/7646/l … lverkeeper

Dus je kloon via FW op de "nieuwe" zetten en daarna gewoon opstarten met de "nieuwe".

Shake your pills before you pick one!wink

#7 03-02-2012 21:23

Sypie
24/7 MacGek

Wat gebeurt er op het moment dat je opstart van de installatie DVD, daar schijfhulpprogramma start en de schijf wist

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#8 04-02-2012 11:28

storko
BelBusBengel

Sypie wrote:

Wat gebeurt er op het moment dat je opstart van de installatie DVD, daar schijfhulpprogramma start en de schijf wist

Last edited by storko (04-02-2012 11:29)

#9 01-08-2012 22:59

storko
BelBusBengel

Uiteindelijk heb ik vandaag nog eens bedacht wat ik aan dit probleem kon doen. Ik heb via het schijfhulpprogramma de complete oude mini overgezet naar de nieuwe. Dit werkt dus goed. Vervolgens bleef spotlight maar indexeren (bekend probleem in Leopard). Dit heb ik opgelost door de pram te resetten en nu draait alles weer als een tierelier.

Dit probleem is dus eindelijk opgelost.... hehe.

#10 02-08-2012 09:38

Sypie
24/7 MacGek

Het probleem heeft dus even op zich laten wachten ;-)

Board footer