Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 28-01-2013 15:45

jaconed67
oud en stout

G4 als server inzetten?

Hallo  Ik heb nog een G4 werkeloos staan met een paar ide HDD's Kan ik die inrichten als server?
Hoe moet dat als ik de HD met het systeem aanmerk als delen werkt dat wel maar de andere HD's, de scsi  en de externe usb HDD's zijn niet te zien. Dus hoe maak ik er een server van?

Een computer laat weinig te raden ; een bikini ook ; alhoewel toch nog te veel  De mooiste badmode blijft een mono-kini met bijpassend onderstuk  sad sad sad tongue tongue tongue tongue tongue tongue tongue tongue

#2 29-01-2013 02:09

Peter
Doorknoper

Re: G4 als server inzetten?

Beetje rondkijken op de site van Apple zal je veel leren Jaco!

Catch the noodle before you go freak!wink

#3 29-01-2013 13:52

Sypie
24/7 MacGek

* Zorg eerst dat je het beestje hebt voorzien van een OSX
* Zorg dat je weet wat het doel wordt van je server. Is het een bestandsserver, een mailserver, een downloadbak...
* Zorg er dan voor dat je niet in één keer alle schijven aankoppelt maar dat je stuk voor stuk de schijven er in hangt
* Per schijf ga je instellen dat deze gedeeld is met de rest van je netwerk

Als alle schijven er in hangen dan zou het klaar moeten zijn.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#4 29-01-2013 15:30

Peter
Doorknoper

Jaco moet wel eerst bezinnen voor hij begint want als server verbruikt een G4 aardig wat stroom.

#5 30-01-2013 17:26

jaconed67
oud en stout

Ik zal alle goede raad zeer terharte nemen en nauwgezet uitwerken
Ja dat ding staat toch de hele dag aan dus meer stroom dan nu zal hij wel niet verbruiken
Ik wil hem als file server gebruiken Dus allerlei installers - Files en plaatjes op de hd's zetten
Ik heb os X 10.4 dat zal dus wel genoeg zijn er moeten  1 iMac 1 g4 - 3 windhozen en 3 printers.
via e-net Nu wordt alles gedaan met 1 printer en dat kost veel inkt. terwijl ik 2 lasers heb staan
waarvan de vullingen amper worden gebruikt. Een vat inkt is duurder dan een barrel olie

In iedergeval bedankt voor de reactie

Last edited by jaconed67 (30-01-2013 17:26)

Een computer laat weinig te raden ; een bikini ook ; alhoewel toch nog te veel  De mooiste badmode blijft een mono-kini met bijpassend onderstuk  sad sad sad tongue tongue tongue tongue tongue tongue tongue tongue

#6 30-01-2013 18:00

Peter
Doorknoper

Sluimert je G4 nu niet Jaco?

De praktijk leert dat je dan een server doorlopend hebt lopen en dat er weer een andere computer bij komt die dan ook weer stroom gebruikt. Ik heb er om die reden hier eentje uitgegooid en daar was ik qua verbruik maar wat blij mee.

#7 01-02-2013 10:55

jaconed67
oud en stout

Och peter wat hier allemaal aanstaat van vroeg tot laat. maar ik bemerk dat ik wel steeds vaker dingen uitzet als ik weg ga

Board footer