Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 16-02-2012 17:19

arie7
Guest

verbinding met internet

Ik heb een iMac 21,5 "met OS Lion. Sinds een paar weken valt de internetverbinden weg als ik Safari heb gestart en daar een half uurtje niets mee doe. De melding geen verbinding met het internet verschijnt dan. Ook email werkt niet. Diagnostics geeft aan dat opnieuw een verbinding moet worden gemaakt. Ik volg de instructie en maak de keuze van mijn WIFI netwerk en vervolgens blijft de Mac zoeken, ook als ik mijn wep code opnieuw heb ingevuld. De enige oplossing is de Mac uitschakelen en weer aanzetten en dan werkt de verbinding weer prima.
Ik heb ook een iPad en een iPhone op hetzelfde WIFI netwerk en daarmee heb ik geen enkel probleem. Er zal dus iets aan de instellingen mankeren, ik weet echter niet welke. Wie helpt mij van dit probleem af?

#2 16-02-2012 17:44

Peter
Doorknoper

Re: verbinding met internet

Ja. Ik denk idd dat er wat mis is met de instellingen van je voorkeuren.

Laat (ten eerste) altijd eerst je Mac helemaal zelf de verbinding opzetten om op het internet te komen via UTP en ook via wifi. Geef alleen aan wat je gaat gebruiken en de rest laten uitzoeken totdat een wachtwoord wordt gevraagd. Daarna ook aanvinken dat wachtwoord bij de sleutelhanger wordt bewaard. Als dan de eerste keer verbinding tot stand is gekomen, zal je Mac je elke volgende keer automatisch verbinden. Ga zeker niet handmatig met mac-adressen e.d. zitten werken, laat het allemaal aan de Mac over en zorg dat de communicatie tussen routeer en Mac simpel en standaard verloopt.

Ga naar je voorkeuren en verwijder het airport/wifi netwerk en begin eens helemaal opnieuw, dan mag er geen fout meer optreden.

Een bekende volgende fout is dat de Mac geen verbinding maakt als je hem ontwaakt na sluimeren. Dan klik je even op het Airport-icoontje in de menubalk, even wachten tot je netwerk is verschenen en kies je het. Dan loopt dat weer vanzelf goed. Deze laatste fout (bug) kunnen we zelf niks aan doen.

Shake your pills before you pick one!wink

#3 16-02-2012 19:51

Sypie
24/7 MacGek

Airport en Lion was de laatste tijd iets om te doen. Heb je de Combo-update al eens gedownload en ge

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#4 16-02-2012 20:11

Peter
Doorknoper

De laatste opmerking van Syp heeft niks met de laatste bug te maken die ik aangaf. De combo-update werd aanbevolen voor gevallen (en die waren er veel) waar gewoon tijdens het werken applicaties uitvielen, waaronder ook Safari, Mail en de wifi-verbinding. Bij een aantal gebeurde dat nadat ze dus de "gewone" update hadden gedraaid. En dat lijkt me erg vervelend. Ik heb nergens meer kunnen lezen waarom die klachten er kwamen en waarom ik er niks van heb meegekregen. Maar ik weet wel bijna zeker te stellen dat het te maken zal hebben met bepaalde software van derden die op hun Macjes zal hebben gestaan.

#5 01-01-2013 23:04

arie7
Guest

Heren, bedankt voor jullie adviezen. Dit is wel een late reactie, maar ik heb inderdaad mijn wifi verbinding opnieuw ingesteld. Het probleem heeft zich nu gereduceerd tot het niet maken van een verbinding met internet. Uit de diagnostische informatie (systeemvoorkeuren -> netwerk) blijkt dat de verbinding met de router altijd goed is (eerste drie bolletjes groen), maar de laatste drie bolletjes (internetaanbieder, internet, server) zijn geel. Door op 'ga door' te klikken en verder door te gaan wordt de verbinding gemaakt. Ook door op de airport icoon te klikken wordt de verbinding hersteld.
Ik vind het nog steeds een kwalijke zaak dat apple hiervoor nog steeds geen oplossing heeft!

#6 02-01-2013 02:12

Peter
Doorknoper

We weten nu niet welke instellingen er voor wifi-gebruik in de voorkeuren zijn gemaakt. Zoals ik al eerder schreef is het raadzaam een netwerk-opzet zoveel mogelijk automatisch te laten verlopen, totdat je een netwerk moet kiezen en er een wachtwoord voor moet ingeven. Alles wat je daarvoor zelf al hebt zitten invullen kan storingen teweeg brengen of zelfs de verbinding onmogelijk maken.

Board footer