Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 05-02-2008 18:05

McLorena
Guest

Mac aanschaf

Ik zit erover te denken om een Mac aan te schaffen. Ik gebruik de computer voornamelijk om te internetten en ook voor Informatica op school. Nu vroeg ik mij af wat jullie argumenten zijn (om een Mac aan te schaffen) en of jullie mij hierbij een model kunnen adviseren. cool

#2 05-02-2008 18:35

Sypie
24/7 MacGek

Re: Mac aanschaf

Wil je thuis werken of moet je Mac ook mee naar school? Met andere woorden: moet het mobiel zijn of niet beslist? Dat is de eerste vraag die je je eigenlijk moet stellen.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#3 05-02-2008 18:40

McLorena
Guest

Ik wil de Mac gewoon voor thuis gebruiken, niet voor mee naar school.

#4 05-02-2008 18:47

Sypie
24/7 MacGek

Dan zou een iMac mijn keuze zijn geweest.

Waarom dan de iMac?
* Klein
* Fatsoenlijk beeld
* Je kunt er praktisch alles mee wat een "normale" computer ook kan
* Foto en videobewerken is ook best te doen op deze computer
* Last but not least: mocht je windows nodig hebben voor schoolapplicaties dan kan dat op normale snelheid draaien op deze computer.

Eigenlijk niets wat je tegen zou kunnen houden.

De redenen die veel nieuwe kopers horen zijn vaak eenluidend:
* Geen virussen
* Niet zo vaak herstarten omdat een driver niet zou werken
* Niet nodig om te herinstalleren om de 3 maanden
* Het werkt "gewoon"

Zelf ben ik overgegaan omdat ik iets nieuws wilde, tot nu toe bevalt het goed, ik heb ook net een nieuwe iMac gekocht.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#5 05-02-2008 18:52

Peter
Doorknoper

Ik zou je adviseren om met een tweedehandse machine te beginnen. En dan wel een iMac. Kijk op www.tweedehandsmac.nl naar de prijzen. Je zult ook merken dat de prijzen (ook voor tweedehands) hoog blijven, dus ook als jij je machine weer zou verkopen. Een tweedehandse Mac dient te worden geleverd met de originele DVD's en een "schone" installatie. Daarna kun je zelf een nieuw beheerdersaccount aanmaken en het oude weggooien.
Internetten is ideaal met de iMac. Maar informatica is een breed begrip. Er zijn allerlei verschillende programma's te vinden op www.versiontracker.com. Kijk daar ook eerst eens rond om te kijken of er iets bijzit wat jij kunt gebruiken. Of heb je op dat punt specifieke wensen zoals programmeren van PLC's e.d?

Shake your pills before you pick one!wink

#6 05-02-2008 18:54

McLorena
Guest

Waarom zou ik precies voor de iMac  kiezen als ik bijvoorbeeld ook een MacBook kan hebben? Wat maakt iMac zo anders dan de rest van Mac?

#7 05-02-2008 19:01

Peter
Doorknoper

Omdat je schreef dat je hem hoofdzakelijk thuis wilt gebruiken. Het 13" scherm van een MacBook is erg klein t.o.v. de schermen van de iMac. Bovendien heb je ook een ander toetsenbord, zonder een nummerblokje. Bij informatica zul je best heel wat nummer moeten invoeren en dan is een nummerblokje wel lekker. Die kun je overigens wel los bijkopen van Macally of zo en aansluiten op usb.

#8 05-02-2008 19:07

McLorena
Guest

Welke verschillen zijn er eigenlijk nog meer tussen een MacBook en een iMac behalve het beeld?

#9 05-02-2008 19:10

Sypie
24/7 MacGek

Een MacBook zou inderdaad ook kunnen maar zoals in je antwoord op mijn eerste vraag: mobiliteit is van minder belang. Daarmee kom ik dan min of meer automatisch bij een iMac uit. Mocht je meer geld uit willen geven om toch mobiel te gaan dan is inderdaad een MacBook een goede keuze.

Zag net je vraag:

Het verschil zit in het werken op een normaal toetsenbord en een normale muis. Maar ook in de samenstelling zit verschil: Zo heeft de MacBook een tragere harde schijf ten opzichte van een iMac.

#10 05-02-2008 19:12

Peter
Doorknoper

Daar hebben we een heel mooi programma voor om dat allemaal uit te zoeken en om te kijken welk model het best bij jou past. Er is ook versie voor je PC van. Kijk hier maar eens;
http://www.mactracker.ca/
Beide machines kunnen gewoon wireless, dus kun je overal in huis neerzetten zonder bedrading.

Board footer