Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 28-01-2014 14:59

friwo.awi
Guest

[Opgelost] eMac loopt vast!

Ben 73 jaar en heb een eMac en een G4 bolletje in gebruik! Ik zag jullie site en dacht misschien weten deze nog raad voor mijn eMac! De eMac met MacOsX 10.4.11 Tiger. Processor: 1GHz,
Geheugen:1 GB, Power PC G4. Bij opstarten van de eMac gaat alles prima. Zo gauw men met de muis bv. Safari aan klikt dan blijft het staan en zit alles vast op het scherm. Soms ook de muis aanwijzer. Dan helemaal uit en opnieuw opstarten. Dan kan het zijn dat men wel wil printen via Archief- Afdrukken, komt normaal een menuutje uitgerold maar deze blijft half op het scherm staan. Dus alles weer uit! Wat heb ik gedaan om te kijken wat het is.
De gehele harde schijf leeg gemaakt (7x) en Tiger er weer op gezet. Bijna direct kwam het euvel weer terug. Dus kan men aannemen dat de hd schijf goed is. Daarna een iMac G4 bolletje erbij gezet en met een FireWire kabel de 2 macs verbonden. Eerst het bolletje opgestart en daarna met T ingedrukt de eMac. Via het bolletje dus de hd schijf van de eMac geopend en alles gaat prima. Geen vastlopen meer niets! Dus alles uit en andersom opgestart. De hd schijf nu op eMac. Bij openen ging het nog maar met bv. printen weer vast. Dus de grafische kaart op de moederboord van de eMac is volgens mij stuk! Klopt dit ? Kan ik er nog wat anders aan doen om hem te redden? Nieuwe moederboord is te duur dar deze machine van 2004 is. Het is een lang verhaal geworden maar ik hoop dat het duidelijk is!

#2 28-01-2014 15:57

Peter
Doorknoper

Re: [Opgelost] eMac loopt vast!

Hoi friwo. Welkom aan boord. We zijn (en blijven) een klein forum om te helpen.

Je probleem lijkt idd in de richting van hardware op de eMac te wijzen. Je kunt je "Bolletje" nogmaals aansluiten en de eMac op hardware laten testen via de originele systeem-DVD. Het is ook best mogelijk dat het geheugen kapot is. Als een video-kaart kapot gaat krijg je meestal eerst strepen of flikkeringen in je scherm en dat merk je vaak al lang voordat het helemaal plat gaat. Probeer het anders even met een ander streepje geheugen erin, om dat ook uit te sluiten.

Shake your pills before you pick one!wink

#3 28-01-2014 20:25

friwo.awi
Guest

Misschien is dit wat duidelijker. Zo juist gemaakt. Komt dit misschien ook door het geheugen? Bedankt Doorknoper voor je snelle reactie. Ik zit er wel mee hoor! Maar ja als het toch kapot is dan is dat jammer!

#4 28-01-2014 20:35

Peter
Doorknoper

Als je geheugen kapot is, is er hier vast nog wel iemand die een reepje voor je heeft. (Misschien ik zelf ook nog wel.) Verder begrijp ik je post niet helemaal goed. Heb je geprobeerd een image te posten die je hebt gemaakt? Of bedoel je dat je al nieuw geheugen hebt geplaatst?

#5 28-01-2014 20:42

Peter
Doorknoper

168 pins PC133 is hetzelfde wat in de andere oudere G4's zat. Je moet echter 2 bankjes van 512 hebben.

Je zou die bankjes er een voor uit kunnen halen om te testen wat er gebeurt. Als het probleem blijft bij alle 2 de testen, is je geheugen OK. Als je het probleem kwijt bent als een een bankje uit is, is dat bankje rijp voor de prullenbak en moet er een "nieuw" in.

#6 29-01-2014 01:04

Sypie
24/7 MacGek

Als je dan toch een 2e Mac er bij hebt: zorg dat je, eventueel via FireWire, een scherm-deel-programma kunt installeren zodat je via je je netwerk het scherm kunt delen naar de 2e eMac. Op die manier kun je uitsluiten of het enkel het video-gedeelte is of dat er meer aan de hand is.

Wanneer het het video gedeelte betreft heb je 2 opties: de grafische kaart óf de bedrading/display. De grafische kaar zou het einde betekenen van deze eMac, tenzij die verwisselbaar is. Het display inclusief bekabeling is prima te vervangen, met wat gepruts.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#7 29-01-2014 16:34

friwo.awi
Guest

Peter wrote:

Als je geheugen kapot is, is er hier vast nog wel iemand die een reepje voor je heeft. (Misschien ik zelf ook nog wel.) Verder begrijp ik je post niet helemaal goed. Heb je geprobeerd een image te posten die je hebt gemaakt? Of bedoel je dat je al nieuw geheugen hebt geplaatst?

Ik had wat foto's erbij gedaan. Denk ik niet aangekomen.
[merge_posts_bbcode]Toegevoegd: 29-01-2014 16:34[/merge_posts_bbcode]

Peter wrote:

Ik had er foto's bij gedaan. Er zitten nu 2x 512 MB geheugen kaartjes in en dat geeft hij ook aan in "Over deze Mac". Het kan dan zijn dat als dit menu weg klikt dat het halverwege op het scherm blijft staan. Ik hoop dat de foto's nu wel zichtbaar zijn!

#8 09-02-2014 14:41

friwo.awi
Guest

Goede middag beste mensen. Mijn eMac is weer in orde! Er kwam een tip dat er op Youtube een filmpje was voor demontage van de eMac. Dat ging gemakkelijk en toen de moederboord eruit was kon men zien dat er verschillende condensatoren bol en stuk waren. Deze heb ik online besteld en de kapotte vervangen. En zie, bij alles gecontroleerd te hebben, montage hervat en alles aangesloten. Toen kwam de test en zie het werkt weer zoals voorheen, zelfs beter. Waarom beter, omdat natuurlijk deze fout er langzaam in komt. Als er meer mensen zijn die eventueel een eMac willen demonteren om bv. een harde schijf te vervangen zal ik de site erbij doen! Dit probleem had ik ook voorgelegd bij Apple maar die wisten het niet! Het blijkt wel degelijk aan de kapotte condensatoren te liggen. Het vervangen valt wel mee hoor! Iedereen bedankt voor de moeite.

http://www.youtube.com/watch?v=BQqwlk-Qf08

Hier de site op Youtube!

#9 09-02-2014 15:26

Peter
Doorknoper

Keurig gedaan en nuttige informatie gedeeld!

#10 09-02-2014 19:31

Sypie
24/7 MacGek

Voor de correctheid heb ik alle e-mac vervangen door eMac, zoals Apple het bedoeld heeft.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

Board footer