Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 17-09-2009 08:56

MacMike
Gunner

Hoeveel schijfruimte kwijt?

Is er een programma waarin ik kan zien waaraan mijn schijfruimte opgaat... ik bedoel dus dat ik kan zien hoe groot elk programma is op de HD.
Ik kan namelijk op m'n bookje een aantal GB niet verklaren waaraan ze zijn op gegaan.

Ik hoop dat jullie de vraag begrijpen.

n.b.ik bedoel dus niet de schijfruimte van een externe HD

EDIT door Sypie: Ik heb de term geheugen gewisseld met schijfruimte en de topictitel aangepast.
Geheugen = RAM
Schijfruimte is de Gigabytes van je harde schijf, dit ter verduidelijking.

Simpel is het moeilijkst !

#2 17-09-2009 10:09

Peter
Doorknoper

Re: Hoeveel schijfruimte kwijt?

Nee, ik snap je wel, maar ik ken zo'n progje niet. Je zult altijd een onverplaark aantal GB missen of kwijt zijn op je interne schijf. Al moet ik zeggen dat dat met Snow L. een stuk beter is geworden.
Als je je harde schijf opent, zie je dat daar maar vier mappen in staan. In de onderbalk staat het aantal GB open ruimte die je nog hebt. Helaas wordt de grootte van de mappen niet weergegeven. Die kun je wel laten berekenen, door met :apple:+i de informatie van een geselecteerde map te vragen.
Je kunt ze ook op grootte selecteren door die kolom aan te klikken. Als je de kolom van de size aanklikt, duurt het heel lang tot hij ze ook op size heeft gesorteerd. Ik heb dat nu gedaan en ben laat dat in de achtergrond lopen om te kijken of hij straks ook echt de grootte gaat weergeven.

EDIT door Sypie: Turb, geen Alt-Shift-K meer doen maar gewoon

:apple:

.

Shake your pills before you pick one!wink

#3 17-09-2009 10:17

michelvdb
Rondzoeker

Als ik wil weten waar de veelvraten zitten gebruik ik WhatSize.
Je kunt ook het hulpprogramma Activiteitenweergave gebruiken.
Of Terminal met commando top -u

Virtueel geheugen en tmp (temporary files) kunnen aardig wat geheugen in beslag nemen. Dat geheugen komt weer vrij bij uit- en inloggen en nog beter na een reboot.

Last edited by michelvdb (17-09-2009 10:22)

Hier staat niets, dus iets

#4 17-09-2009 14:04

MacMike
Gunner

Bedankt voor de info !!
Erg handig

Simpel is het moeilijkst !

Board footer