Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#11 08-09-2014 12:06

Picasso
Guest

Re: Time Machine

Peter wrote:

Dat heb ik eerder ook al aangegeven. Maar wat is er precies misgegaan? Geef de schijf (na formatteren) ook een andere naam.

Het probleem bij mij is dat ™ niet geactiveerd kan worden. Als ik die procedure start en TM wil configureren verschijnt wel het pop-up scherm vanTM maar wordt niet gevraagd waar de reservekopie naar toe moet. Of ik al of niet een geformatteerde externe schijf aansluit. Ik vermoed dat er ergens een "kortsluiting" is ontstaan, want ik zie wel op het ™-scherm de oude partitie van de voorgaande ™-schijf, maar geen nieuw pop-up ™-scherm, waarin ik kan aangeven waar ik de reserve kopie wil hebben.

iMac (Retina 4K, 21.5-inch, Late 2015), processor 3,1 GHz Intel Core i5,
geheugen  8 GB 1867 MHz DDR3,
video Intel Iris Pro Graphics 6200 1536 MB

#12 08-09-2014 12:53

Peter
Doorknoper

Dan is die schijf niet volledig gewist. Ik heb ook al eens gemerkt dat een schijf waar al een TM op staat, niet volledig door een andere Mac kan worden geformatteerd. Misschien lukt dat wel als je er eerst fat32 op zet en dan vervolgens alles verder overlaat aan TM als je de schijf mount.

Shake your pills before you pick one!wink

#13 08-09-2014 14:06

Coupe
Bugelaar

Ik kan met mijn iPad nu niets proberen, maar grappig is dat ik onlangs, in Ubuntu ook een schijf (sdcard) probeerde te formatteren wat maar niet lukte. Plots zag ik dat, onder de grote FORMATEERknop in mijn systeembeheer menu, nog een klein pulldown menuutje zat. Toen ik dat opende kwam er een geheel ander systeembeheer menu tevoorschijn. Daarmee ging het formateren toen wél.
Misschien zit er ook in het OS zo'n 'verborgen' menuutje? Want ik vind Ubuntu voor een heel groot deel sterk lijken op Mac/Apple/OS.

Overigens is het niet eenvoudig kunnen formatteren/wissen van de TMopslagschijf natuurlijk een veiligheidsgadget waar extra over nagedacht is. Want als dat heel eenvoudig zou kunnen ben je in één verkeerde actie alle TMbestanden kwijt en dat lijkt me nu niet direct de bedoeling.

Last edited by Coupe (08-09-2014 14:08)

A'weierhadd'nko'weiermethamett'na'whamhadd'n...
Stupidity killed the cat. Lack of Luck assisted.

#14 08-09-2014 14:17

Peter
Doorknoper

Dat hebben ze idd als extra beveiliging ingebracht. Ik denk wel dat je het gemakkelijker via een pc kunt ontwijken.

Shake your pills before you pick one!wink

#15 08-09-2014 15:57

Picasso
Guest

Peter wrote:

Dan is die schijf niet volledig gewist. Ik heb ook al eens gemerkt dat een schijf waar al een TM op staat, niet volledig door een andere Mac kan worden geformatteerd. Misschien lukt dat wel als je er eerst fat32 op zet en dan vervolgens alles verder overlaat aan TM als je de schijf mount.

Ik heb de schijf drie keer fat 32 geformatteerd en geprobeerd via TM een reservekopie te maken, maar ik krijg steeds een melding dat Timemachine niet beschikbaar is. Het lijkt er op dat het programma Timemachine gecorrumpeerd is. Ik krijg steeds het oude pop-up scherm met de oude partities van een externe schijf vermeld. Overigens heb ik ook een nieuwe externe schijf gekocht ( 2 TB van Seagate) , maar ook daarmee lukt het niet een reservekopie te maken. Daarom denk ik dat Timemachine gecorrumpeerd is.

Ik heb met hulp van Apple-support ™ weer aan de praat gekregen.
Ik moest in de bibliotheek van de harde schijf de TimeMachineplist verwijderen ( naar de prullenbak) , ™ weer starten en toen herkende ™ de externe harde schijf wel en kon ik die gebruiken.

Last edited by Picasso (16-09-2014 10:19)

iMac (Retina 4K, 21.5-inch, Late 2015), processor 3,1 GHz Intel Core i5,
geheugen  8 GB 1867 MHz DDR3,
video Intel Iris Pro Graphics 6200 1536 MB

Board footer