Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 09-10-2017 17:55

Peter
Doorknoper

macOS 13 ervaringen

Hier kunnen we onze opmerkingen en ervaringen delen.

Volgens mij zit er een "oude" bug in het systeem gebakken. Er is een probleem met ontwaken en HDMI. Datzelfde probleem heb ik ook al eens met OSX 9 beleefd.

Het is wel vervelend want als je beeldscherm niet meer wil ontwaken kun je niks anders dan herstarten. Het probleem kan ook niet automatisch aan Apple worden gemeld, dus maak ik even een mail.

Shake your pills before you pick one!wink

#2 09-10-2017 20:26

Roberta
Uskoke

Re: macOS 13 ervaringen

Is dat macOS High Sierra ?

#3 10-10-2017 07:36

Peter
Doorknoper

Roberta wrote:

Is dat macOS High Sierra ?

Ja.

Ik ben nu wel enigszins geconfuseerd. Deze versie van macOS maakt op je interne schijf ook een Time Machine van je bestanden. Je kunt die alleen benaderen als je een bepaald bestand open hebt staan. Voor zover ik zie werkt het met alle applicaties.

Ik heb daar gisteren handig gebruik van kunnen maken vanwege een "vreemde" ervaring in Numbers. Als je in andere omstandigheden om de TM vraagt, wordt (zoals normaal) op je TM schijf gevraagd.

Is dit nieuw of was dit al aanwezig in vorige systeemversies?

#4 10-10-2017 18:14

Sypie
24/7 MacGek

EDIT: Titel en reactie even aangepast naar macOS (dus zonder hoofdletter M). Dit is zoals Apple het wil hebben.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#5 10-10-2017 18:21

Peter
Doorknoper

Lol. Ik ga straks even op macOS 12 spieken.

#6 12-10-2017 01:02

Peter
Doorknoper

De vorige versie had het ook al. Je moet het maar toevallig tegenkomen.

#7 12-10-2017 09:27

Paul Sondervan
Import Hagenees

Enige nuancering omtrent Time Machine op de interne schijf.

Het gebruik van de interne schijf voor Time Machine wordt alleen gedaan als een Apple laptop op de accu werkt.
Je kunt het wel of niet aanmaken van een lokale Time Machine instellen bij Systeemvoorkeuren --> Time Machine --> Opties --> Maak reservekopie bij gebruik van batterij.

Op Apple desktop apparaten werkt lokale Time Machine niet en staat deze optie ook niet in Systeemvoorkeuren.

#8 12-10-2017 09:56

Peter
Doorknoper

Paul dit is een ander febomeen dat helemaal automatisch gebeurt. Voorwaarde is ook dat je TM via je dock moet kunnen openen. Open maar een document in Numbers of Photoshop en open dan TM via het dock.
Zodra je tussendoor op de finder zou hebben geklikt krijg je de verkeerde TM en werkt het niet.

#9 19-10-2017 22:49

Roberta
Uskoke

masOS 13 geïnstalleerd en voorlopig alles up & running, zelfs Adobe Creative Suite 4.

#10 20-10-2017 11:04

Roberta
Uskoke

Behalve InDesign CS4, dat werkt niet meer. sad

Board footer