Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 24-01-2013 23:59

Almuric on Mac
Guest

Schrik, blauw scherm op iMac!

Ik heb al 3,5 jaar veel plezier van mijn iMac.
Vandaag ineens duurt het opstarten erg lang. Ik krijg een blauw scherm te zien. Als hij doorstartte dan kon ik niks selecteren. Ik heb hierop een aantal keer opnieuw gestart omdat ik dacht dat hij helemaal niet meer door zou gaan. Met bootcamp opstarten lukte nog wel (windows xp).
Zojuist heb ik opnieuw opgestart en nu heb ik na ca 5 minuten blauw scherm weer een werkende computer. De taal instellingen (het vlaggetje) zijn gewijzigd, verder niks te zien.
Heeft iemand dit ook gehad, kan ik op een of andere manier achterhalen wat er mis is. En hoe kan ik zorgen dat het niet meer gebeurt. Ik hoop niet dat het in de hardware zit.

#2 25-01-2013 12:16

Peter
Doorknoper

Re: Schrik, blauw scherm op iMac!

Hallo Almuric. Om te kijken hoe dit is gekomen, moeten we wel wat meer informatie hebben.

Dit lijkt me niks met hardware te maken te hebben.

Welk model iMac heb je?
Welke versie van OSX draai je?
Heb je (vlak voor de problemen) andere/nieuwe software geïnstalleerd?

Wij behandelen in principe geen Windows-problemen. Ik weet niet eens of je Window XP wel probleemloos op een Intel Mac kunt draaien. Maar er zijn er hier anderen die daar meer van weten.

Catch the noodle before you go freak!wink

#3 26-01-2013 16:16

Almuric on Mac
Guest

Beste Peter,
Het probleem blijft,
Het opstarten duurt erg lang, maar uiteindelijk krijg ik de desktop weer te zien. Ik denk idd een software probleem gelukkig! Ik ben dit niet meer gewoon (ex Vista gebruiker). Met xp heeft het niet te maken, dat heb ik even geprobeerd om te zien of er een defect was. Het staat op een apparte partitie, die ik niet zomaar kan verwijderen. Ik gebruik ook Timemachine.

Mijn versie is:
2.66 Ghz Intel Core 2 Duo
4 GB 1067 Mhz DDR3
Mac OS X 10.6.8

Ik heb kort voor het probleem een installatie van Itunes geannuleerd omdat het erg lang duurde.
Ik heb het nu opnieuw geupdatet en ben de schrijfbevoegdheden aan het herstellen om te zien of dit helpt
[merge_posts_bbcode]Added: 26-01-2013 16:16[/merge_posts_bbcode]

Peter,

Ik heb net de interne schijf gecontroleerd en er zijn een aantal meldingen over de schijf.
Er zijn:
Ongeldig aantal bestanden op schijf
Ongeldig aantal volumedirectory's
En "het volume MacHd id beschadig en moet worden hersteld

Nu krijg ik de tip om op te starten met een andere schijf zoals de installatie cd en dan het schijfhulpprogramma te gebruiken voor het herstellen.
Kan jij mij vertellen hoe ik dit doe? Ik heb de DVD.
Btw mijn harde schijf zit te vol om opnieuw te installeren en ik ben denk dat ik anders ook alles kwijt ben.

#4 26-01-2013 16:18

Peter
Doorknoper

We wachten even af wat het oplevert. Voor mijn gevoel moet het met rechten en bevoegdheden te maken hebben. Ik neem tenminste aan dat we kunnen uitsluiten dat je harde schijf nog niet meer dan 85% is volgeschreven? Als je daar overheen komt, kun je ook "vreemde" zaken gaan beleven.

#5 26-01-2013 20:36

Sypie
24/7 MacGek

Opstarten vanaf de DVD doe je door de C ingedrukt te houden bij het opstarten terwijl de DVD in de speler zit.

Daarna ga je NIET opnieuw installeren maar ga je in de menubalk, boven in beeld, naar Schijfhulpprogramma en ga je alles herstellen wat er te herstellen valt.

Het is namelijk zo dat Schijfhulpprogramma de schijf niet kan herstellen waarvan het opgestart is. Eigenlijk best logisch. Daarom moet je opstarten met de installatie DVD, vanwaar je Schijfhulpprogramma van de installatie DVD kunt draaien.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#6 27-01-2013 16:09

Peter
Doorknoper

Dit type van herstellen gaat dus dieper dan het herstellen van je revhten en bevoegdheden. Maar opstarten met je dvd en herstellen zoals Sypie schreef is nodig. Het zou nog beter zijn als je eerst een backup zou kunnen trekken.

#7 29-01-2013 00:23

Almuric on Mac
Guest

Hallo Peter en Sypie, bedankt voor jullie reponse
Tja helaas,
Ik heb nu alles wel geprobeerd. Bij het herstellen via de DVD is het ook misgegaan. Hij liep op een gegeven moment vast na een bepaald percentage van de herstelprocedure. Gelukkig heb ik wel tevoren alles eraf kunnen halen. Daarna heb ik geprobeerd opnieuw te installeren. Ook dat mislukt, resulterend in nu een scherm met appeltje dat niet meer verder komt, hoe lang ik ook wacht. Nu start ik op met de DVD in het station, zelfde liedje.
De ironie wil dat als ik nu opstart zonder DVD, hij start vannaf de windows partitie en vrolijk de xp omgeving laat zien!

Wat zou ik nog kunnen doen en als ik ga laten maken, ga ik naar een winkel (Arnhem) of hebben jullie ervaring met een sevicecentrum als Microfix?

#8 29-01-2013 00:46

Peter
Doorknoper

Ik denk toch dat je HD naar de ballen is. Maar wat voor melding krijg je nu als je via die DVD met schijfhulpprogramma de schijf opnieuw formatteert? Als hij dat niet pikt zou ik er een schijf op Firewire aan hangen en daar OSX op zetten en van daaruit laten opstarten. Er zijn nog steeds opties.

#9 29-01-2013 00:48

Peter
Doorknoper

Ik vergeet nog iets.... Als dat XP zo dominant is, start dan eens op met de "X" ingedrukt. Dan moet "hij" zelf OSX kiezen. Ik denk dat OSX op een kapotte cluster van je HD staat.

#10 30-01-2013 20:15

Almuric on Mac
Guest

Beste Peter,

Ik heb met de installatie dvd al van alles geprobeerd. Echt een melding volgt niet. Wel af en toe een vastloper en nadat er een poos op ca 18 min voor het einde een melding dat ik opnieuw moet opstarten.
Ik heb ook de harde schijf gewist en de partitie en opnieuw geinstalleerd. Ook dan lijkt het niet echt goed te gaan. Gisteren had ik wel weer een min of meer werkend geheel. Ik heb toen de update geinstalleerd en dan automatisch herstart. Dan komt de desktop wel in beeld, maar ik kan niks aanklikken.
Ik heb nu een externe schijf gewist en hierop osx geinstalleerd. Of het installeren goed gaat is niet duidelijk. Hij blijft telkens vanaf de interne hd starten. Als ik opstart met de alt ingedrukt dan zie ik alleen de interneschijf.

Om niet telkens vanaf dvd te hoeven starten heb ik overigens tussendoor opgestart met geforceerd uitwerpen (muisknop) in.

Kan jij mij vertellen hoe ik kan starten vanaf een externe hd (usbgevoed)?
Ik zou graag weten of een nieuwe hd de oplossing is. Ik lees oa op fixit dat ik dit eventueel zelf kan doen.

Board footer