Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 28-02-2013 00:08

Croft
Guest

Reinigen van drive in iMac?

Onlangs probeerde ik nieuwe software op mijn Mac te installeren. Dat lukte pas nadat ik de CD/DVD een paar keer in de dvd drive had gestopt .3 a 4 keer spuugde de Mac (iMac eind 2007) de CD met nieuwe software uit. Pas de vijfde keer startte het programma op. Moet ik mijn Opiarc drive reinigen en zo ja, hoe dan?

#2 28-02-2013 00:37

Sypie
24/7 MacGek

Re: Reinigen van drive in iMac?

Als het goed is zijn er nog steeds speciale reinigings-CD's in de handel. Deze zou je kunnen gebruiken, samen met een schone CD of DVD zou het dan weer moeten functioneren.

Mocht dit geen resultaat hebben dan is denk ik het einde van je drive nabij. Dit kun je vervolgens op drie manieren oplossen: Een nieuwe drive kopen en monteren, een USB-drive aanschaffen (tussen de €30 en €40 heb je een eenvoudig maar goed Samsung modelletje) óf zorgen dat je geen schijfjes meer gebruikt. Dit laatste is in sommige gevallen niet van toepassing helaas.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#3 28-02-2013 06:40

Roberta
Uskoke

Ik heb niet zo'n goede ervaringen met ingebouwde CD/DVD drive's van Mac. Ze zijn vaak erg kritisch met het aannemen van schijfjes. Tip: koop een externe CD/DVD drive. Dat heeft ook als voordeel dat als deze kapot is, eenvoudig verwisseld kan worden.

Tot slot: wellicht ten overvloede, maar zijn de CD/DVD schijfjes vrij van vuil, vingerafdrukken e.d.?

#4 01-03-2013 13:59

Croft
Guest

Roberta wrote:

Ik heb niet zo'n goede ervaringen met ingebouwde CD/DVD drive's van Mac. Ze zijn vaak erg kritisch met het aannemen van schijfjes. Tip: koop een externe CD/DVD drive. Dat heeft ook als voordeel dat als deze kapot is, eenvoudig verwisseld kan worden.

Tot slot: wellicht ten overvloede, maar zijn de CD/DVD schijfjes vrij van vuil, vingerafdrukken e.d.?

De CD was  kakelvers uit de doos, geen streepje of vingerafdruk te bekennen. Misschien worden tegenwoordig de schijven dichter beschreven?

#5 01-03-2013 17:58

Sypie
24/7 MacGek

Nee, misschien zijn er andere fabrikanten die wél fatsoenlijke drives willen installeren? De drives die Apple al jaren lang in hun apparatuur gebruikt zijn bagger.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#6 01-03-2013 18:31

Peter
Doorknoper

Die van mijn MacBook heeft me nog nooit in de steek gelaten. Van de twee iMacjes G5 is er eentje niet best meer. Begon wat vreemde bijgeluiden te produceren......

In een G4 heb ik nog nooit een slechte drive mogen beleven. De oude Pioneer drives waren erg stabiel. Ik heb er zelfs nog eentje in een extern kastje zitten.

Apple heeft dit altijd maar een bijproduct gevonden. Er zit ook helemaal geen snelheid in en is er ook niet in te brengen. Vandaar dat ze (na de flop) nu ook deze drive maar achterwegen hebben gelaten. Het zelf branden is niet erg hip meer.......

Catch the noodle before you go freak!wink

Board footer