Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 25-08-2016 13:25

Peter
Doorknoper

De Mac en grote filmbestanden.

Iemand die veel met grote (film) bestanden werkt, maar dat kunnen natuurlijk ook andere grote bestanden zijn, heeft het tegenwoordig lastig om een bijpassend model MacMini of iMac te kopen. Apple biedt de machines aan met drie verschillende HD's. Je kunt dan kiezen voor de "ouderwetse" en "langzame" SATA  2,5" 1TB, een Flash-Storage van 256 GB of een MacFusion HD van 2TB. De twee laatsten, zijn ongeschikt om doorlopend grote bestanden te verwerken. In de praktijk blijkt dat Flash-opslag aan een bepaalde slijtage onderhevig is en dat het aantal keren gebruik maken van de cellen/clusters, aan slijtage onderhevig is. En die slijtage is extra heftig als je juist met grote bestanden van meerdere GB's werkt.

Er is een slimme mogelijkheid om de MacMini en de iMac hiervoor toch in te zetten. We hebben gekozen voor een MacMini met de i7 Intel CPU en "slechts" een Flash drive met 256GB, waarop (zoals gebruikelijk) het systeem en de app's zijn geïnstalleerd. Zowel de iMac als de MacMini, hebben een sleuf om een SD/SDHC of SDXC kaartje te plaatsen. En die kaartjes zitten nu juist in de moderne HD camera's, maar ook in heel veel fotocamera's. Probleem opgelost! Je plaatst het kaartje met de originele opnamen in de sleuf en je importeert het als project in iMovie. Het importeert daarmee niks op je HD, maar haalt alleen maar de benodigde informatie op om aliassen te plaatsen. Als je klaar bent met je film, plaats je het eindresultaat ook weer op dat kaartje, waarna je het veilig kunt archiveren. Op deze manier wordt dus de interne Flash van extra opslag ontlast en maak je nog eens gebruik van een veel hogere overdrachtsnetheid ook.

Deze situatie heeft mij trouwens ook geleerd dat je straks dus nooit een MacMini tweedehands moet kopen, die een interne Flash opslag heeft en al tussen de 3 en 5 jaar oud is.

Voor mijn eigen werk en administratie (geen films e.d.) gebruik ik idd een andere MacMini met een 1 TB SATA HD.

Catch the noodle before you go freak!wink

#2 25-08-2016 16:52

Deskman
Opperdummie

Re: De Mac en grote filmbestanden.

Ik snap de redenering niet. Lezen vanaf een SD kaartje gaat traag. Trager dan vanaf een gewone HD. Lijkt me voor het editen van film niet echt geen genoegen. Mijn MBPro heeft een lees-schrijfsnelheid van rond de 1600MB/sec. De 128GB SDXC die ik als extra opslag in mijn MBPro cardreader slot (USB3) heb zitten leest met 70MB/sec maar schrijft maar met iets meer dan 10MB/sec

En het idee dat je geen mac met een oudere SSD moet kopen is ook absolute kul. De meeste SSD's gaan langer mee dan een HD en zeker als je 'm goed onderhoud. En de ontwikkelingen staan zeker niet stil.

Een paar jaar geleden is er een test gedaan waaruit bleek dat een schijfje bij heel intensief gebruik (geheel tegen de verwachting in) tussen de 25 en 30 jaar data kon verstouwen.

Mijn plan van aanpak is dan ook een Mac met 512 PCIe flash en een externe 512GB SSD als 'werkschijf' en een ouderwetse raid met harddisks als definitieve opslag. Er zijn ook al doosjes met PCIe flashdisk over Thunderbolt Bloedstollend snel voor externe opslag.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day."  Douglas Adams

#3 26-08-2016 11:20

Sypie
24/7 MacGek

Mensen die met Adobe Premiere werken doen er, bij veel en grote bestanden, goed aan om een alias te gebruiken. Je maakt dan in Premiere een tijdelijke film aan die flink gecomprimeerd is zodat het werken er mee vlotter gaat. Wanneer je alle knip, plak, effecten en geluidswerk hebt gedaan maak je de alias ongedaan en render je de goede kwaliteit film. Nog niet geprobeerd maar wel tegen gekomen in een tutorial op YouTube. (ik ga het filmpje er later vandaag nog even bij zoeken)

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#4 26-08-2016 11:55

Peter
Doorknoper

Eh Desk. Kijk eens naar de spec's. Bij een MBP is de bus van die poort veel trager dan bij een MacMini of iMac. Het "verhaal" over slijtage van Flash kom ik nog op terug.

#5 26-08-2016 12:09

Peter
Doorknoper

Pasted_Graphic_1.png

#6 26-08-2016 12:16

Peter
Doorknoper

En dit staat bij mijn MacMini:
Pasted_Graphic_2.png

Als je MacOS op een kaartje zet, zal je machine dus sneller opstarten. Dat is ook al op verschillende sites gemeld. Maar bij een MBP hang je dus op USB-3 en heb je er zo niks aan. Bij ons heeft het ook geen zin om MacOS op een kaartje te zetten, want de Flash is al retesnel en de kaartjes moeten gewisseld kunnen worden als project. En ja, iMovie werkt al sinds heugenis met aliassen.

Op het Flash-verhaal kom ik nog terug. Er zijn onderzoeksrapporten.

#7 26-08-2016 12:23

Peter
Doorknoper

Eerst nog even een motivatie over mijn opmerking om geen tweedehands Mac te kopen met een interne Flash drive. De machines die nu tweedehands worden aangeboden, zijn tussen de 1,5 en 3 jaar oud. Daarin zitten niet de laatste modellen van deze drives gemonteerd, maar eerder die van de begintijd van de opkomst van de schijven. Het is dus niet zomaar een uit de duim gezogen kulverhaal, er ligt wel degelijk een risico als je nu zo'n tweedehands machine koopt.

#8 26-08-2016 12:33

Deskman
Opperdummie

Nope - dat is ook oude info. De bus is gewoon USB3

Speed:	Up to 5 Gb/sec

Testje met QuickBench met 100MB bestanden

SPEEDTEST.png

De lifespan van een SSD uit 2013 is nogal hardhandig getest bij hardware.info

En een andere test uit 2104 is de conclusie:

The last victim fell at 1.2PB, which is barely a speck in the rear-view mirror for our remaining subjects. The 840 Pro and a second HyperX 3K have now reached two freaking petabytes of writes. To put that figure into perspective, the SSDs in my main desktop have logged less than two terabytes of writes over the past couple years. At this rate, it'll take me a thousand years to reach that total.

Een Mini met een gewone HD is veel kwetsbaarder dan de versie met SSD. Lastiger wordt het wellicht met de moderne MBP's die niet-uitwisselbare chips hebben. Dan is stuk ook stuk maar ook hier geldt: gaat de rest wel zo lang mee?

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day."  Douglas Adams

#9 26-08-2016 12:41

Sypie
24/7 MacGek

Hmm, bericht weg.
Werken in Adobe Première door middel van proxy's.

[video]https://m.youtube.com/watch?v=jdYSR8WTRT8[/video]

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#10 26-08-2016 12:42

Peter
Doorknoper

Das Apple beweert onzin en 2,5GT/s is langzamer dan 540 MB/s?

Board footer