Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

Je bent niet ingelogd.

#1 23-05-2018 17:28

Peter
Doorknoper

Scam

Nu er een nieuwe privacy-wet is ingetreden, verschijnt er ineens scam-mail van totaal onbekende bedrijven, die in die mails vermelden dat je in het verleden toestemming voor bepaalde informatieverstrekking hebt gegeven, met het verzoek of je dat wilt controleren. Lijkt me weer een heel leuk scenario voor de boys waar je altijd al voor hebt moeten oppassen.

Zit jij nog wel eens in de piepzak?wink

#2 23-05-2018 18:38

Sypie
24/7 MacGek

Re: Scam

Het bleek dat er iemand 2 accounts op mijn mailadres geregistreerd heeft voor League of Legends (uit mijn hoofd). Ik ken dat hele spel niet, nooit gespeeld ook en zal het ook nooit gaan spelen.

Maar ja, inderdaad mooie manier om allerlei scam de wereld in te helpen.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#3 24-05-2018 08:26

Peter
Doorknoper

En nu Suikerberg bij de EU is verhoord en heeft verklaard dat FB aan de AVG gaat voldoen, nu ben ik wel benieuwd wat daar gebeurt. Die AVG is helemaal over de top geschoten. Verenigingen en clubs moeten elk lid een mail sturen om ermee akkoord te gaan dat ze hun mailadres e.d. in een beveiligd gedeelte opslaan en alleen voor doeleinden van de club gaan gebruiken. Daar kan Suikerberg nooit aan voldoen, want dan valt zijn inkomstenmeel weg. Waarom zou dan iedereen ineens aan die AVG moeten voldoen en zou FB een uitzondering mogen zijn? En dan hebben we het nog niet over Google en over alle andere bedrijven die niets anders doen dan persoonsgegevens verzamelen. Wat gaat daar mee gebeuren. De hele AVG is zinloos als je diegenen ermee opzadelt die er geen misbruik van maken en diegenen die het met voeten treden, buiten schot laat.

#4 24-05-2018 10:21

Peter
Doorknoper

En hoe staat het dan zowiezo met het plaatsen van cookies? Ik las zojuist dat een z.g. cookie-wall in principe ook verboden is. De kranten gaan echter nog vrolijk door. Maar ze moeten natuurlijk ook ergens wat aan verdienen. Strikt genomen mag je (ongevraagd) geen cookies meer plaatsen. Maar er is veel meer aan de hand. Want diegenen die wel een cookie denken te mogen plaatsen, moeten je precies opgeven wat ze met die gegevens gaan doen, hoe ze worden beschermd en bewaard. Dat kan een bedrijf an FB dus nooit accepteren omdat ze juist die gegevens gebruiken om aan adverteerders te verkopen. Maar er zijn honderden, zonet duizenden kleinere bedrijven (ook in de EU) die dat verdienmodel hanteren.

#5 24-05-2018 15:16

Peter
Doorknoper

Je ziet nu allerlei inderhaast gemaakte mails (van leveranciers) voorbij komen. Er zijn er die opvallend "vergeten" dat mensen zich moeten kunnen uitschrijven.......

#6 24-05-2018 16:23

Gregorius
De Das

Sypie schreef:

Het bleek dat er iemand 2 accounts op mijn mailadres geregistreerd heeft voor League of Legends (uit mijn hoofd). Ik ken dat hele spel niet, nooit gespeeld ook en zal het ook nooit gaan spelen.

Maar ja, inderdaad mooie manier om allerlei scam de wereld in te helpen.

De grap is natuurlijk dat je zo precies weet waar wat gebruikt is. Geef je nu geen toestemming dan moeten ze je account verwijderen en je kunt ‘jouw’ gegevens opvragen.

Dat is geen scam - dit is precies waarom die wet er is.

“Kun je dit eten?” 

#7 24-05-2018 16:27

Peter
Doorknoper

Je hebt het niet goed begrepen. Er verschijnen nu mails van bedrijven waar ik me nooit heb geregistreerd, alsof ik daar een account zou hebben. Dit kan op veel manieren worden misbruikt.

#8 24-05-2018 16:28

Gregorius
De Das

@peter Je moet je dan toch iets beter inlezen in deze materie. Het gaat vooral om toestemming, transparantie en mogelijkheden de baas te blijven over je gegevens.

“Kun je dit eten?” 

#9 24-05-2018 18:44

Peter
Doorknoper

Dat klopt. Maar dat is juist het grapje om te misbruiken.

Forum footer