Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

Je bent niet ingelogd.

#11 12-03-2018 11:06

Maya46
Vliegnimf

Re: MacBook wil niet opstarten

Sypie schreef:

Wat je in ieder geval nodig hebt: Een USB-stick van 16GB of groter of USB-schijf (mocht je nog een schijf op de plank hebben liggen) en een gedownloade versie van een OS X installatiebestand, het liefst dezelfde versie als die je nu hebt.

Is dat te regelen?

Goedemorgen Sypie,

Nogmaals dank voor het meedenken en het advies.
Mijn kennis van deze zaken is beperkt merk ik en om mijzelf tijd en frustratie te besparen ga ik morgen naar de apple store in Alkmaar met de MacBook voor trouble shoot en eventueel vervangen van de harde schijf.
Ik heb nog wel een vraag over de bestanden op de oude schijf, ben ik al deze bestanden kwijt bij vervanging van de harde schijf of is er nog een mogelijkheid om deze terug te zetten?
Graag je reactie en nogmaals dank.
Mvg,
Peter hart.

Chi pecora si fa, il lupo mangia ...........

#12 12-03-2018 20:52

Sypie
24/7 MacGek

Hmm, naar de Apple winkel... Ik ben altijd van het zelf dokteren... 't Is omdat je net wat te ver in (voor mij) de verkeerde richting woont. (ben recent van Zwolle naar Arnhem gereden om een PC (!) te herinstalleren+de rest er bij...)

Als de schijf stuk is en wordt vervangen moet je heel nadrukkelijk vragen om de schijf zelf. Anders wordt die door de reseller vernietigd of mogelijk teruggestuurd voor analyse (alles voor productverbetering)

Mocht het de SATA kabel zijn, die tussen het logicboard (moederbord) en de harde schijf zit dan is er verder niks mis met de schijf en is er ook geen man overboord. Een nieuwe SATA kabel kost los ongeveer €25, plus uiteraard onderzoekkosten en werkuren er nog bij.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#13 13-03-2018 10:56

Peter
Doorknoper

Daar kunnen ze hem in elk geval even opstarten met een andere schijf en checken wat er aan de hand is. Dat geeft meteen zekerheid. Voor de reparatie zul je hem wel een paar dagen moeten missen denk ik zo.

Catch the noodle before you go freak!wink

#14 13-03-2018 21:40

Hart
Gast

Sypie schreef:

Hmm, naar de Apple winkel... Ik ben altijd van het zelf dokteren... 't Is omdat je net wat te ver in (voor mij) de verkeerde richting woont. (ben recent van Zwolle naar Arnhem gereden om een PC (!) te herinstalleren+de rest er bij...)

Als de schijf stuk is en wordt vervangen moet je heel nadrukkelijk vragen om de schijf zelf. Anders wordt die door de reseller vernietigd of mogelijk teruggestuurd voor analyse (alles voor productverbetering)

Mocht het de SATA kabel zijn, die tussen het logicboard (moederbord) en de harde schijf zit dan is er verder niks mis met de schijf en is er ook geen man overboord. Een nieuwe SATA kabel kost los ongeveer €25, plus uiteraard onderzoekkosten en werkuren er nog bij.

Hallo Sypie,
Wederom dank voor je reactie, zelf dokteren zit mij ook in het bloed en als ik op you tube zie hoe de interne schijf qua hard ware gewisseld kan worden dan zou ik dat zeker kunnen.
Het is het gegoochel met bestanden etc. wat bij mij door een gebrek aan ervaring teveel tijd en frustratie kost.
Ik vind het overigens hartverwarmend dat je alleen al de gedachte hebt om te komen helpen als we wat dichterbij hadden gewoond, ik stel dat zeer op prijs!
Kort en goed, mijn Mac Book is nu bij Amac in Alkmaar en ik kreeg vanmiddag een belletje dat zoals jij al aangaf de harde schijf de oorzaak is.
Zij hebben op mijn verzoek de bestanden grotendeels kunnen redden en ook op mijn verzoek komt er een SSD van 500 GB in nu.
Tevens heb ik een 500 GB externe opslag aangeschaft om back up’s te kunnen maken.
Als de installatie morgen gereed is dan zou het geheel weer moeten werken, als ik mij goed heb ingelezen wordt de snelheid ook nog beter nu.
Ik meld mijn ervaringen met deze up date als ik hem weer opgehaald heb morgen.
Amac geeft tot nu toe een uitstekende service, het kost een paar centen maar ik heb er geen nieuw Mac book voor met wat ik nu kwijt ben.
De oude interne schijf heb ik inderdaad om gedacht en deze expliciet terug gevraagd!
Mvg,
Peter Hart.

Echt geluk is niet te koop.

#15 13-03-2018 21:50

Hart
Gast

Peter schreef:

Daar kunnen ze hem in elk geval even opstarten met een andere schijf en checken wat er aan de hand is. Dat geeft meteen zekerheid. Voor de reparatie zul je hem wel een paar dagen moeten missen denk ik zo.

Peter,
Jij ook bedankt voor het meedenken!
Ik meld mij nog met het eindresultaat.
Groet,
Peter Hart.

#16 13-03-2018 23:33

Sypie
24/7 MacGek

Als er een SSD in komt dan ga je denken dat je een nieuwe Mac hebt, die dingen zijn best rap in vergelijking met een HDD.

Daarnaast: had je nog géén backup? Dan wordt heel simpel gestel dat je data niet veel waard is. Een externe schijf is relatief goedkoop als je ziet hoe snel je na een falend stuk hardware weer up-and-running bent. Op een Mac ben je zo binnen een uur weer online én heb je al je documenten weer netjes waar ze moeten zijn. Daar kun je toch best eens in de 5 jaar een klein beetje in investeren denk ik zo?

Time Machine doet de rest uiteraard...

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#17 14-03-2018 08:27

Hart
Gast

Sypie schreef:

Als er een SSD in komt dan ga je denken dat je een nieuwe Mac hebt, die dingen zijn best rap in vergelijking met een HDD.

Daarnaast: had je nog géén backup? Dan wordt heel simpel gestel dat je data niet veel waard is. Een externe schijf is relatief goedkoop als je ziet hoe snel je na een falend stuk hardware weer up-and-running bent. Op een Mac ben je zo binnen een uur weer online én heb je al je documenten weer netjes waar ze moeten zijn. Daar kun je toch best eens in de 5 jaar een klein beetje in investeren denk ik zo?

Hallo Sypie,
Nee, ik had geen back-up systeem als eigenwijze techneut met een grenzeloos vertrouwen in de Apple produkten!
Ik heb de laatste dagen veel en snel bijgeleerd, Maya heeft mij keer op keer gezegd om een back-up te maken en die loopt mij dus al een week uit te lachen.
Onze relatie kan dat deukje wel hebben dus maak je geen zorgen!
Ik ben benieuwd naar mijn nieuwe oude Mac Book!
Prettige dag!

Groet,
Peter Hart

#18 14-03-2018 16:27

Hart
Gast

Sypie schreef:

Goedemiddag Sypie,
Wel, het is allemaal gelukt met de Mac Book Pro.
Alle bestanden zijn terug gelukkig en als max Verstappen net zo snel is als mijn laptop nu dan wordt hij wereldkampioen dit jaar!
De back up draait nu en ik heb de oude HD terug.
Allemaal bedankt voor het meedenken, ik ben blij!(en Maya ook want ik praat niet meer in mijn slaap over MacMacMac)

Mvg,
Peter Hart.

#19 14-03-2018 19:00

Peter
Doorknoper

Nu worden we allemaal toch erg benieuwd wat er als fout was opgetreden?

Catch the noodle before you go freak!wink

#20 14-03-2018 19:54

Hart
Gast

Peter schreef:

Nu worden we allemaal toch erg benieuwd wat er als fout was opgetreden?

De harde schijf was beschadigd of had een lees probleem was de conclusie.
Mvg,
Peter Hart.

Forum footer