Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

Je bent niet ingelogd.

#131 14-05-2018 08:55

Peter
Doorknoper

Re: Patenten en patenten…...

Ik schreef eerder dat ik design-patenten niet zo volg maar soms kan een design-patent een heel sterke en slimme aanvulling zijn op technische patenten. Apple heeft nu bv een design-patent gekregen op het uiterlijk van Face-ID. Dat is vele malen goedkoper dan een technisch patent als je bescherming wil in meerdere landen. Ik denk dat er achter dit onderwerp minstens zes technische patenten zitten in de techniek van de 3D camera. Alles wat Apple produceert wordt door anderen gekopieerd. Er zijn er al opgedoken met een vergelijkbaar systeem, maar er zouden veel technische problemen zijn omdat het erg moeilijk is om een eigen en ander 3D camera te ontwikkelen. Dit onderwerp kan dus in de toekomst best nog wel eens juridische problemen gaan opleveren.

Catch the noodle before you go freak!wink

#132 16-05-2018 19:02

Peter
Doorknoper

Een nieuw opmerkelijk patent betreft het "carbon-free" (koolstof-vrij) gieten van aluminium onderdelen dat aan Apple is verleend. Ik vind dit op,merkelijk omdat er wereldwijd best wel enige behoorlijke bedrijven dit proces als een van hun core-businesses hebben en dan komt er een Apple, die een geheel nieuw proces uitvindt. Ook al ben ik zelf een "metaalman", de precieze impact van dit proces is me nog niet geheel duidelijk. Ik snap wel dat er mogelijk veel hoogwaardiger aluminium producten geproduceerd kunnen worden met zo'n nieuw proces, maar om welke producten/onderdelen het gaat, en of hierdoor ook koolstof uit aluminium wordt geweerd, is me nog niet duidelijk. Het is in elk geval welk waarschijnlijk dat er een nieuwe materiaalklasse voor aluminium zal bijkomen. Project Titan is ook een onderdeel waar heel veel aluminium producten voor gebruikt kunnen gaan worden. En dat gaat allemaal over precisie-onderdelen. Verder verbaas ik me ook een beetje dat hierop ook een patent wordt verleend. In de staalwereld en metaalwereld, is het niet gebruikelijk om productiemethoden te patenteren. En zeker niet in het verleden, waar het verbeteren van metaal als een vooruitgang van mogelijkheden en nieuwe toepassingen werd gezien, zodat dit op zo breed mogelijk vlak moest worden toegepast. We wachten het rustig af.

#133 29-05-2018 18:50

Peter
Doorknoper

Tussen de laatst verschenen patenten zitten ook weer een paar opmerkelijk, waarover ik later meer zal schrijven. Het betreft een geheel nieuw ontworpen (UI) voor een MacBook, waarbij geen fysiek toetsenbord meer aanwezig is maar waarin niet duidelijk is waar en hoe dat dan verder gaat. Ik vermoed dat hier nog meer patentaanvragen bijhoren, die nog in de beoordelingsmolen zitten. Aan de interface te zien lijkt het net of er een soort vast dock komt dat geheel rond het scherm loopt.
Dan is er het zoveelste patent verschenen van een iPhone met gebogen beeldschermen aan beide zijden. Daar moet dan natuurlijk ook wel een speciaal IOS voor zijn gemaakt.
Tevens nog een patent voor biometrisch inloggen op je iPhone m.b.v. sensoren aan de achterzijde. Je iPhone kan dan b.v. met 4 vingerafdrukken worden beveiligd i.p.v. met één.
Ik denk dat er snel nieuwe informatie gaat vrijkomen.

#134 10-06-2018 13:19

Peter
Doorknoper

Opmerkelijk patent van Apple over de technische constructie van een autodak. Dit keer gaat het (nog) niet over elektronica maar puur over mechanische eigenschappen en nieuwigheden. Ik vraag me af wat die nieuwigheden precies inhouden t o v de al bestaande zelfdragende constructies. Gaat Apple de auto in z’n geheel opnieuw uitvinden?

#135 10-06-2018 17:48

Sypie
24/7 MacGek

Ik denk dat je straks tegen je carbid kunt praten zodat Siri het dak automatisch weg kan klappen.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#136 13-06-2018 16:30

Peter
Doorknoper

Het ziet ernaar uit dat Apple volgend jaar (2019) iPhones op de markt gaat brengen met multi-lens systemen. Zoals ik al eerder heb gepost zijn daar al verschillende patenten voorbij gekomen betreffende specifieke magneet-technieken om die lenzen te stabiliseren en een lenzencombinatie om kartelige lichtranden te elimineren. Bovendien speelt dan ook nog het 3D-fenomeen een grote rol. Huawei is al begonnen met hun laatste model, dat al een triple lenzen-systeem heeft gekregen. Hoe dat technisch zit t.o.v. de Apple-patenten weet ik niet, maar ik ben er zeker van dat dit in Cupertino onder de aandacht is. Naar mijn mening zijn nieuwe patent-clashes in de nabije toekomst onvermijdelijk.....

#137 03-07-2018 09:10

Peter
Doorknoper

Er is een patent opgedoken over een speciaal jasje voor blinden. Apple ontwikkelt dit als vervangend systeem voor de geleidehond.

#138 03-07-2018 15:01

trabant
Pruttelbakkie

Dat kan een boel bukken en tasten met een zakje om de hand schelen.

Ken uw weerga.

#139 23-07-2018 10:17

Peter
Doorknoper

Pee.... Apple's werk aan project Titan leidt ook naar allerlei patenten. Zo dook er een op waarin de zelfrijzende auto wordt omgetoverd in een zelflerende auto. De auto kan zelfs jouw rijstijl imiteren.

#140 24-07-2018 08:11

Justhan
Wichelvrouwtje

offtopic: ik moest toch wel even lachen om de zelfrijzende auto! Past zo'n auto zich aan naar hetgeen er in moet? Twee mensen, dan is het een twoseater, even naar de bouwmarkt en dan heb je een kleine vrachtwagen ...... lijkt me erg handig. Ik vrees alleen dat het om zelfrijdend gaat. lol lol

Life is too short to eat crap
(Jamie Oliver)

Forum footer