Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

Je bent niet ingelogd.

#201 18-04-2018 20:47

Peter
Doorknoper

Re: Het is "oorlog"

Samsung geeft een S9, bijna voor niks weg, als je een wasmachine of een stofzuiger van ze koopt....

Zit jij nog wel eens in de piepzak?wink

#202 18-04-2018 21:43

Gregorius
De Das

Koppelverkoop. Er waren ooit eens tijden dat dat verboden was.

“Kun je dit eten?” 

#203 19-04-2018 08:40

Justhan
Wichelvrouwtje

Koppelverkoop is nog steeds verboden, maar dat ligt net iets anders dan het voorbeeld van Peter. Koppelverkoop is dat je alleen A kunt en mag kopen als je ook B aanschaft, terwijl het voorbeeld van Peter is: je koopt A en dan kun je tegen een klein prijsje B erbij kopen .....

Life is too short to eat crap
(Jamie Oliver)

#204 19-05-2018 20:22

Peter
Doorknoper

Het is zover. Maandag of dinsdag (22 mei) komt de finale-uitspraak in de grote rechtszaak tussen Apple en Samsung. Apple claimt inbreuk op 4 patenten en belangrijk daarin zijn de patenten die ook het uiterlijk van de eerste iPhone hebben bepaald. Samsung komt met allerlei tegenargumenten in het verweer, waarmee ze onderwerpen aanvoeren die niets met deze patenten te maken hebben. Zo stellen ze dat juist "zij" de grote uitvinders zijn op dit gebied en dat "zij" voor de grote doorbraak van technologieën hebben gezorgd. Wederom technologieën die niks met de claims te maken hebben, maar wel verwarring kunnen zaaien bij de Jury. Ja, in het Amerikaanse rechtssysteem moet een Jury uiteindelijk de "straf" bepalen. Apple claimt simpel 1 miljard USD en Samsung leidt in verweer weer af door te benoemen dat er hooguit 128 miljoen winst is gemaakt met al die toestellen.Apple heeft al eerder bijna 800 miljoen schadevergoeding toegewezen gekregen en daarvan heeft Samsung er weer velen kunnen afsnoepen in het vervolg. Nu dus eindelijk de finale van een zaak die al loopt vanaf 2007. Apple claimt dat Samsung met zijn kopieeracties de markt heeft vervuild en oneigenlijk gebruik heeft gemaakt van zijn iPhone eigenschappen. De schade is dus in feite veel groter dan hier wordt geclaimd. Ik heb ergens ook het gevoel dat het met deze rechtszaak nog niet eindigt. Zelfs als Apple een vergoeding van 1 miljard krijgt toegewezen, voel ik nog een volgende zaak in de lucht hangen. Samsung is immers gewoon vrolijk doorgegaan met het kopiëren van Apple-technieken, waarvoor in de latere periode ook patenten zijn toegewezen. Hoe beter de uitslag voor Apple uitvalt, des te gestrekte zij zich zullen voelen om Samsung tot het gaatje te dwingen om te stoppen. Inmiddels zijn er meerder kopieerders op de markt verschenen, die allemaal gespannen afwachten wat nu de uitslag gaat worden. Waarschijnlijk komen die in een volgende zaak ook "aan de beurt".

De grote veroorzaker van het gevecht met Samsung, is de grote baas van Google, Eric Schmidt. Die meneer is destijds lid geweest van de Raad van Commissarissen bij Apple en heeft (hoogst waarschijnlijk) data gelekt over de ontwikkeling van de iPhone. De man zal dat nooit gaan bekennen en er is nooit bewijs voor gevonden, maar de ontwikkelingen waren destijds zo "toevallig", dat het niet anders kon zijn dan dat er gelekt is vanuit hoge kringen. Apple heeft ook nooit een zaak aangegaan tegen Google. De precieze reden daarvan ken ik niet. Of Apple nog achter Google aan zal gaan weet ik ook niet.

#205 25-05-2018 20:23

Peter
Doorknoper

Het oordeel is geveld. Het Amerikaanse Surpreme Court heeft Samsung gesommeerd een vergoeding van $533,316,606 – aan Apple te betalen. Of daar ook nog allerlei secundaire kosten bijkomen is me niet bekend. Voor zover ik nu weet is het nu voor Samsung niet meer mogelijk om in hoger beroep te gaan. Daar komt voor Samsung nog veel meer strop bij want Apple heeft inmiddels de inkopen bij TCMC en LG zodanig opgevoerd, dat er voor Samsung niet zoveel meer te leveren valt. Zover ik heb begrepen is het nog wel noodzakelijk om geheugenchips van Samsung te blijven gebruiken. Ook op dat product beginnen echter al donkere wolken aan de horizon te verschijnen voor Samsung. En het is bovendien nog eens heel goed mogelijk dat er al een nieuwe rechtszaak is voorbereid over schending van andere patenten.

Er speelt in de schaduw nog meer mee. Zoals ik al had geschreven zijn er meerdere, met name Chinese) bedrijven, die zaken hebben gekopieerd, die nu ook aan de beurt kunnen komen om te vergoeden. Dat zal ongetwijfeld ook weer allemaal met lange procedures gaan plaatsvinden, omdat die zich ook niet zomaar gewonnen zullen geven.

Wordt vervolgd......

#206 27-06-2018 22:28

Peter
Doorknoper

Zojuist het bericht gelezen (Bloomberg) dat Apple en Samsung over deze rechtszaak hebben gedeald. De zaak is nu dus afgedaan. Formeel gezien heeft Samsung hiermee dus ook toegegeven dat er van Apple-technieken gebruik is gemaakt. De hoogte van het bedrag is niet vrijgegeven. Mogelijk probeert Samsung te redden wat er te redden valt, nu er steeds meer onderdelen van andere bedrijven werden gekocht en Samsung dus steeds meer buiten spel kwam te staan. Het kan heel goed zijn dat levering van bepaalde onderdelen dus ook een onderdeel van de deal is geworden.

#207 18-09-2018 11:11

Peter
Doorknoper

Oei oei oei..... In New York is een Galaxy Note 9 (het nieuwste van Samsung) in de handen van een advocate, spontaan in brand gevlogen....... En ja, daar is nu een officiële claim lopende. De zaak wordt onderzocht. Als dat maar niet dezelfde ramp wordt als in 2016.......

Forum footer