Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 21-03-2013 11:01

Coupe
Bugelaar

Linksys WRT54GL v1.1 instellen als wireless ethernet bridge?

Gisteren een nieuw internet abo afgesloten. 60 Mb, en alle draadloze apparaten vinden het netwerk van het UPC Cisco modem. Draadloos hebben ze allemaal een redelijk vlotte verbinding.
Allemaal? Nee, de Mac heeft er moeite mee en komt draadloos tot 6 tot 9 Mb volgens speedtest.net. Bedraad komt 'ie tot 57 Mb.
De andere apparaten draaien draadloos getest allemaal rond de 25 tot 31 Mb. Volgens de monteur komt dat trage draadloze door de oude netwerkkaart in de MacMini. Is dat zo?
Nou heb ik dus nog een draadloze router van Linksys staan, het type in de titel van dit topic.

Ik heb het volgende opgezocht op internet maar krijg het niet voor elkaar. Ik ben niet slim genoeg denk ik, en weet er te weinig van.
De router zou als Wireless Ethernetbridge aan de MacMini gekoppeld kunnen worden en dan zou de snelheid belangrijk beter kunnen worden. Voordeel is tevens dat mevrouw Coupe, als ze thuis werkt, dan alleen ff een kort netwerkabeltje in de Linksys kan drukken voor haar laptop. Nu moet ze met een 15 meter kabel door de woonkamer werken en dat stoort haar.

Kan iemand me helpen hoe ik de Linksys router moet instellen? Ik heb het geprobeerd maar ik ben bang dat ik iets fout doe want ik krijg het niet werkend.

A'weierhadd'nko'weiermethamett'na'whamhadd'n...
Stupidity killed the cat. Lack of Luck assisted.

#2 21-03-2013 13:37

Sypie
24/7 MacGek

Re: Linksys WRT54GL v1.1 instellen als wireless ethernet bridge?

Met dat apparaat kun je niets fout doen, je kunt het altijd weer herstellen.

Bedenk je wel dat de 54 in het typenummer staat voor de verbindingsnelheid via de lucht, langzamer dus dan je abonnementssnelheid. Daar gaat nog wat overhead vanaf en dus blijft minder over dan je zou denken.

Waar je beter naar kunt kijken is het kanaalnummer van jouw netwerk en die van de buren. Probeer minimaal 4 kanaalnummers van de sterkste netwerken van de buren te blijven. Dit kan namelijk grote invloed hebben op de snelheid die je ervaart.

EDIT: Vanaf Wikipedia: Deze standaard werkt in de 2,4GHz-band (net als 802.11b), maar heeft een theoretische maximum doorvoersnelheid van 54 Mbit/s. Maar net zoals bij 802.11a worden meestal snelheden rond de 25 Mbit/s gehaald.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#3 23-03-2013 16:22

Coupe
Bugelaar

@Sypie:
Ik leer zo veel van jou en anderen op dit forum, en jullie reacties en opmerkingen stimuleren me om zaken verder te onderzoeken. Dat waardeer ik bijzonder.
Zo ook in het geval van mijn trage verbinding met de MacMini. Ik wil me niet neerleggen bij de snelheid zoals die nu draadloos is (rond de 10 Mb, volgens speedtest.net) en heb daarom verder gezocht. Met de iPad en/of mijn Sony Xperia S heb ik draadloos snelheden rond de 30 tot 35 MB gemeten met de Speedtest.net.
Ik zit met het draadloos netwerk op kanaal 6, samen met de monteur uitgezocht dat dat het minst gebruikt wordt in de buurt, maar omdat er al 18 draadloze netwerken in de buurt gevonden worden is de keus aan vrije kanalen beperkt en ben ik verder gegaan op mijn pad om de Linksysrouter aan te passen.
Inmiddels heb ik de router getweaked (heet dat geloof ik) met Tomato firmware, dat was relatief simpel.
Nu ben ik op zoek naar een handleiding of hulp om hem in te stellen, en uit te zoeken
1 welke snelheid haal ik dan semibedraad met de MacMini. Als dat sneller is dan is mijn proef geslaagd en kan ik trots zijn op wat ik heb bijgeleerd
2 werkt de wireless ethernet bridge wel met de security zoals de UPC-router dat doet? Want die relatieve onveiligheid van internet van mijn Mac naar de UPC-router kan ik wel mee leven, maar de rest van de huishouding moet gebruik kunnen maken van de veiligheid van de security van de UPC-router. Daarover vind ik veel strijdigheden op het net, maar de technische taal vind ik verwarrend, ik weet niet precies wat het veiligst is.

Dus, als iemand van jullie er verstand van heeft en me wil/kan helpen dan stel ik dat bijzonder op prijs! Ik hou me aanbevolen voor tips en truuks.

Deze post heb ik kunnen plaatsen na het beantwoorden van 12 spambotvragen. 4 x Apple, 4 keer Steve, 3 keer 1 en 1 keer Mac.......

EDIT: een zelfde vraag op het forum van Ubuntu Nederland leverde me twee links op naar handleidingen in het Nederlands en ik denk dat ik er daar wel mee kom. Ik zal jullie op de hoogte houden!

Last edited by Coupe (23-03-2013 16:33)

#4 24-03-2013 11:08

Coupe
Bugelaar

De links naar het Ubuntuhulpstuk over het instellen van een router als wireless ethernet bridge ben ik jullie nog schuldig:
https://sites.google.com/site/computert … et-bridge-

En:
https://sites.google.com/site/computertip/tomato

Dit voor de volledigheid. Ik heb een en ander nog niet toegepast op mijn getweakte router, omdat we hier in huis ook nog een verstokte gamer hebben zitten en ik zijn toorn niet over me af wil roepen als ik aan het sleutelen ga met internet. Morgen krijg ik die kans wel....wordt vervolgd.

#5 24-03-2013 15:13

Sypie
24/7 MacGek

Een ware gamer zit altijd via een bedrade verbinding op het internet. Op het moment dat jij met draadloos aan het sleutelen gaat heeft die daar geen hinder van.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#6 24-03-2013 15:36

Coupe
Bugelaar

Nou, een ware gamer is het wel, gezien de tijd die hij besteed aan het gamen. Hij zit echter niet bedraad maar via een kastje dat het internetsignaal via de 230V bedrading doorstuurt. Want om een kabel van begane grond naar de zolder te trekken is hij niet handig genoeg....

#7 24-03-2013 16:47

Peter
Doorknoper

Sypie moet dat allemaal nog thuis gaan ervaren.

Catch the noodle before you go freak!wink

#8 24-03-2013 17:51

Coupe
Bugelaar

Ik wens hem sterkte....en héél extreem veel geduld. Oefenen met een paar n00bs op internet die niet weten waar ze mee bezig zijn is een peulenschil vergeleken met 4 pubers tussen 17 en 21....

#9 27-03-2013 16:20

Coupe
Bugelaar

Inmiddels ben ik met de getweakte Linksys WRT54, ingesteld als draadloze ethernet brug, verbonden met het internet op deze Mac. Speedtest liet zien dat de snelheid nu meer dan verdubbeld is op de downloadtrajecten. Voorheen tussen de 6 en 11Mb, nu tussen de 20 en 25 Mb. Niet slecht voor een n00b, vin'k zelf. Koffie meer dan dubbel en dwars verdiend.

Hulp van jullie en Ubuntu Forum Nederland, bedankt!

Board footer