Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#11 12-02-2013 23:26

Sypie
24/7 MacGek

Re: Vragen over iPhoto

Antwoord op de vraag wat het verschil is tussen mappen en albums: https://discussions.apple.com/thread/70 … 0&tstart=0
En deze: http://support.apple.com/kb/PH2387?viewlocale=nl_NL

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#12 14-02-2013 17:22

Frank117
Guest

OK Bedankt. het verschil is me niet helemaal duidelijk, maar ik kan nu min of meer werken zoals het hoort.
Nu merk ik op dat als ik een foto verwijder uit "gebeurtenissen" dat dezelfde foto ook uit mijn "album" weg is. Goed zo. Omgekeerd helaas niet, dus als ik een foto uit mijn "album" verwijder, blijft hij wel nog in "gebeurtenissen" staan. Kan ik daar iets aan veranderen, zodat in 1 moeite een verwijderde foto uit een "album" ook weg is uit "gebeurtenissen"?

#13 14-02-2013 19:14

Peter
Doorknoper

Nee. Eigenlijk is het zo dat je foto's in de bibliotheek (hoofdbestand) de basis zijn. Als je er daar een van verwijdert is hij ook definitief overal weg.

Catch the noodle before you go freak!wink

#14 15-02-2013 20:41

Frank117
Guest

OK, dat is duidelijk.
Intussen heb ik weer een probleem: Mappen met foto's in "gebeurtenissen" kan ik in de volgorde zetten die ik wil. Zo hoort het ook.
Maar als ik zo'n map openmaak en mijn losse foto's bekijk, kan ik ze NIET onderling verplaatsen.
Iemand een oplossing? Hoe wordt die volgorde bepaald, want als ik bvb. twee mappen in "gebeurtenissen" samenvoeg, staan ze nu ogenschijnlijk in willekeurige volgorde door elkaar.

#15 15-02-2013 20:44

Sypie
24/7 MacGek

Meestal worden ze gerangschikt op naam of datum.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#16 15-02-2013 21:25

Peter
Doorknoper

Dat klopt. De naam is het nummer dat de foto meekrijgt van je toestel. Je kunt zelf gemakkelijk de naam veranderen maar dat is een hoop werk. Je moet ook oppassen dat je dit soort wijzigingen vanuit je hoofdbestand/bibliotheek doet en niet in je mappen-structuur. iPhoto is nog niet zover (zover ik weet) dat je ook "slimme" mappen aan kunt maken.

Ik ga ook eens wat proberen, misschien vind ik wel een slimme oplossing.

#17 16-02-2013 01:28

Frank117
Guest

OK, bedankt.
Ik zie het tegemoet.
Als ik op "archief" klik, heb ik wel de optie "nieuw slim album".
Misschien kan je daar wat mee? Ik waag me er niet aan, is al moeilijk genoeg zo.

Last edited by Frank117 (16-02-2013 13:03)

#18 16-02-2013 23:07

Peter
Doorknoper

Ik heb het e.e.a. geprobeerd en gezien dat je in je Library gewoon zelf je foto's in volgorde kunt slepen zoals je zelf wilt. Als je een map gebruikt waarin je een selectie van je foto's paraat hebt staan voor gebruik, blijft de volgorde echter ongewijzigd. Dat betekent dat je eerst in je Library (bibliotheek) de volgode goed moet zetten, voordat je ze naar een map versleept.

Als je vanuit je library een diarol aanmaakt kun je de volgorde in die diarol weer wel zo verslepen als je zelf wil.

#19 21-02-2013 20:08

Frank117
Guest

De foto's in "gebeurtenissen" in volgorde slepen lukt dus niet. Zucht. Wat hier al gemeld werd, klopt: de foto's worden automatisch gerangschikt volgens het tijdstip waarop ze gemaakt werden.
Nu ben ik bezig die data aan het manipuleren, via foto > wijzig datum en tijd. Heel omslachtig, maar vooruit.
Na een foto of tien kan ik opeens de datum en tijd niet meer wijzigen.... als ik de originele datum en tijd probeer aan te passen, krijg ik opeens 07 december 1823 of zoiets. Heel gek. Wat nu weer? Godv... wat een ongelooflijk irritant vehikel is dat iphoto gedoe! Ik houd me al een tijd in, maar als dat zo door gaat trap ik dit hele onding buiten. Alles wat vroeger zo simpel en eenvoudig was moet via een hele omweg en dan lukt het weer niet...
Iemand een oplossing voor dat data veranderen gedoe?

#20 21-02-2013 21:53

Roberta
Uskoke

Ik nummer mijn foto's voordat ik ze in iPhoto sleep. Dan blijven ze (bij mij) wel op volgorde staan. Achter het nummer zet ik een datum of omschrijving.

Board footer