Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

Je bent niet ingelogd.

#1 20-08-2013 07:40

Coupe
Bugelaar

Panoramafoto samenstellen?

Afgelopen vakantie heb ik een aantal foto's gemaakt die ik graag wil samenstellen tot een panorama. Waar of met welk programma doe ik dat het best?

A'weierhadd'nko'weiermethamett'na'whamhadd'n...
Stupidity killed the cat. Lack of Luck assisted.

#2 20-08-2013 09:24

Sypie
24/7 MacGek

Re: Panoramafoto samenstellen?

Je hebt Photoshop op je computer staan. Die is daar voor gemaakt en heeft een hele goede stitch-functie.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=bVPLIyPn7_M[/video]

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#3 20-08-2013 10:29

Peter
Doorknoper

Er zijn ook eenvoudiger programma's die eigenlijk niks anders kunnen. Dit voor het geval je geen Photoshop zou hebben. Als je het wil laten drukken, kun je het best de vaste afmetingen blijven volgen voor de lijsten/doeken, dan wordt de foto het minst vervormd. Dus het simpel afknippen van een rand, omdat dat mooier is, kan de verhoudingen gaan storen.

Catch the noodle before you go freak!wink

#4 20-08-2013 12:54

Coupe
Bugelaar

Ja, Photoshop heb ik. Nooit gebruikt dus ik weet niet dat die mogelijkheid er in zit.
Ik heb al een gratis programma voor de Mac gedownload, dat heet Hugin, maar daar moet ik van alles op instellen, en daarvoor is mijn spanningsboog te kort.
Ik heb het programma Photoshop op mijn externe harde schijf staan.
Hoe zorg ik ervoor dat ik het nu makkelijk en vlot kan gebruiken? Gewoon opzoeken met Finder en dan starten vanaf de externe schijf? Of op mijn interne HDD slepen en dan opstarten?

Laatst bewerkt door Coupe (20-08-2013 13:00)

#5 20-08-2013 13:01

Peter
Doorknoper

Ik persoonlijk vond het in Photoshop al een hele uitzoekerij om foto's naast elkaar te krijgen op 1 canvas. In het grijze verleden had Adobe ook een ander programma (PHoto de Luxe) en daar kon je dat soort dingen veel gemakkelijker mee doen. Dus ik drukte de foto's naast elkaar in dat programma en exporteerde de file dan naar Photoshop om het af te werken. Als je dagelijks werkt met Photoshop heb je al snel heel veel truukjes onder de knie en wordt het natuurlijk steeds gemakkelijker. Ik heb van nature al een beetje een hekel aan een programma met een apart opdrachtenveldje. Apple heeft dat destijds ook in Numbers en Pages geïntroduceerd, maar dat neemt allemaal onnodige plaats in van je scherm. Ik doe zelf dus nog heel veel dingen in Appleworks. En ja, als het nodig is kan ik daar ook nog wel een aantal foto's aan elkaar plakken en weer als JPG exporteren.

#6 20-08-2013 13:36

Coupe
Bugelaar

Peter schreef:

Ik persoonlijk vond het in Photoshop al een hele uitzoekerij om foto's naast elkaar te krijgen op 1 canvas. In het grijze verleden had Adobe ook een ander programma (PHoto de Luxe) en daar kon je dat soort dingen veel gemakkelijker mee doen. Dus ik drukte de foto's naast elkaar in dat programma en exporteerde de file dan naar Photoshop om het af te werken. Als je dagelijks werkt met Photoshop heb je al snel heel veel truukjes onder de knie en wordt het natuurlijk steeds gemakkelijker. Ik heb van nature al een beetje een hekel aan een programma met een apart opdrachtenveldje. Apple heeft dat destijds ook in Numbers en Pages geïntroduceerd, maar dat neemt allemaal onnodige plaats in van je scherm. Ik doe zelf dus nog heel veel dingen in Appleworks. En ja, als het nodig is kan ik daar ook nog wel een aantal foto's aan elkaar plakken en weer als JPG exporteren.

Klopt, inmiddels ben ik er achter dat het met Photoshop problemen oplevert. Ik heb geen licensie voor het programma, nadat ik het van de xterne harde schijf naar mijn programmamap sleepte en opende, toen ik 'm vanaf de externe harde schijf startte liep ie vast en moest ik het hele systeem herstarten....

Ik ben dus op zoek naar een éénvoudig programma, voor nitwits om zo maar te zeggen....daar schaar ik mezelf dan maar onder.

#7 20-08-2013 13:55

Peter
Doorknoper

#8 20-08-2013 15:17

Coupe
Bugelaar

Peter, met jouw linkje heb ik Doubletake geprobeerd, en daarmee heb ik van 3 foto's dit resultaat gemaakt. Het is een héél makkelijk programma, gelukkig....
Naja...nou is het bestand te groot om te laten zien...
In ieder geval is het gelukt. Wel lelijke Doubletake tellers in beeld, maar je kunt niet alles hebben.
Ik ga er verder mee aan het zoeken. Bedankt voor jullie input!

#9 20-08-2013 16:01

Peter
Doorknoper

Zoals ik eens heb gelezen, kun je met bepaalde speciale programma's grofweg de beelden naar elkaar zetten en met een "stich"-opdracht de plaatjes precies aan elkaar laten koppelen, zodat je zelf niet hoeft te vogelen. Gaat dat ook zo in dat programma dat je nu gebruikt?

#10 20-08-2013 16:05

Coupe
Bugelaar

Yep! Je sleept de betreffende foto's uit iPhoto naar het werkvenstertje en hij doet zelf een voorstel. En je kan ook de afzonderlijke foto's iets draaien en torderen om de aansluitingen wat vloeiender te maken. Het progje zoekt dan zelf referentiepunten en sluit het nagenoeg naadloos aan elkaar aan.
Ik ben nu iig op de hoogte van het gebruiksgemak. Had vroeger op mijn Windhoosmachine ook zoiets en daar heb ik veel plezier van gehad. Misschien ga ik in de toekomst wel meer foto's maken met dit specifieke doel, dan schaf ik me dat progje aan, om de letters weg te krijgen.

Laatst bewerkt door Coupe (20-08-2013 16:07)

Forum footer