Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

Je bent niet ingelogd.

#1 15-05-2008 22:55

Peter
Doorknoper

Externe harde schijven.

Iedereen ziet wel eens een advertentie waarin voor een ongekend laag bedrag een externe harde schijf te koop wordt aangeboden. Vanmorgen zag ik zelfs een advertentie van de lokale superboer (Lidl) waarin een schijf met 360 GB schrijfruimte werd aangeboden voor weinig.
Zo'n schijf kan een leuke aanvulling op je systeem zijn, maar je moet toch altijd even opletten welke schijf/kastje nou eigenlijk het best bij jou past. Daarom hier maar even zo eenvoudig mogelijk alles op een rijtje, zodat je zelf de advertenties kunt aflopen om er iets uit te pikken wat bij je past.

1. Harde schijven.

De ontwikkelingen van deze producten gaan razendsnel. Er komen steeds nieuwere modellen op de markt met grotere opslag en voor lagere prijzen, waardoor oudere modellen niet of nauwelijks meer verkocht kunnen worden. Er zijn al schijven met opslagcapaciteit groter dan 1 Terrabite. Dat is 1000 Gigabite. Dat is fijn voor als je veel foto's en films e.d. moet opslaan en daar een kopie van achter de hand wilt hebben. Een externe harde schijf dient in eerste instantie om je gegevens dus een tweede keer op te slaan, zodat je van alles een kopie hebt. Sommigen denken ook dat ze die harde schijf als een volwaardig onderdeel van hun systeem kunnen laten meewerken. Voor heel licht toepassing en kleine documenten is dat geen probleem. Maar voor het bewerken van films kun je toch beter met bestanden vanaf je interne harde schijf werken. Je krijgt nl altijd een vertragende werking doordat die schijf met een kabel aan je Mac hangt. Kijk ook eens bij de schijf-producenten op de website als je wilt zien of het betreffende aangeboden model wel recent is. Ook leuk is om even bij Alternate op de website te kijken naar de verschillende modellen die zij aanbieden en wat de gangbare prijzen zijn. Een belangrijk gegeven van een harde schijf is het cache-geheugen dat er op de schijf is aangebracht. Tegenwoordig zijn er al schijven met 32 mb cache. Een schijf met 16 mb cache is echter al netjes. Dat cache-geheugen gebruikt de electronica van de schijf om er veelgevraagde gegevens op te zetten. Meestal kleine bestanden dus. Die zijn dan weer veel snelller beschikbaar voor je Mac dan die nog van de schijf afgelezen moeten worden. Koop dus een schijf met minimaal 16 mb cache.
Een volgende punt dat van belang is voor de snelheid van de schijf is de schijf zelf. Is die ATA of SATA. Ik ga niet uitleggen wat precies het verschil is, maar een SATA-schijf is veel sneller dan een ATA-schijf. Simpel gezegd bepaald dit dus de snelheid waamee de gegevens in het voorportaal van dat kastje terecht komen.

2. Het kastje.

De schijven die ik hier beschrijf worden aangeboden in een kastje met een aansluitpoort voor je Mac. De meeste aangeboden kastjes hebben 2 USB-2 aansluitingen. USB-2 staat voor een maximale overdrachtsnelheid van 480 mbps. Die snelheid is echter afhankelijk van allerlei andere factoren. De overdracht wordt nl geregeld door je eigen processor en als die ook met andere zaken bezig is kan hij die snelheid nooit halen. In de praktijk wordt die dus ook nooit gehaald. Deze kastjes zijn echter het goedkoopst, omdat er nauwelijks electronica in hoeft te zitten.
Een kastje dat minder vaak wordt aangeboden, heeft naast de USB-2-aansluiting ook Firewire-aansluitingen. Deze kastjes zijn een stuk duurder, omdat er dan een heel andere overdrachtprocedure wordt toegepast.  De overdracht wordt iet meer gedaan door je eigen processor maar door die van je Firewire-kaart en die van het kastje. Je eigen processor beheert daarin alleen nog maar de grote lijnen van de overdracht, waardoor je met je Mac kunt doorwerken zonder dat het je werksnelheid of de overdrachtssnelheid flink terugbrengt. De overdrachtsnelheid van Firewire-1 is 400 mbps. Van Firewire-2 is dat 800 mbps en momenteel wordt er aan een Firewire-3 gewerkt.

De Mac kan met beide kastjes overweg, maar let dus op dat je niet een goedkope duurkoop doet.

Een derde mogelijkheid die momenteel erg populair is, is een kasje voor in een bedraad netwerk of voor in een onbedraad netwerk. Als je hier echter een redelijke snelheid mee wilt halen, moeten al je netwerk-onderdelen van de modernste uitvoering zijn. Het geheel is immers niet sneller dan het langzaamste component dat een onderdeel vorm. Deze constructie heeft echter wel het voordeel dat je zo'n schijf meteen als data-server voor alle in het netwerk aangesloten computers kan zijn.

De laatste is natuurlijk het kleine usb-stickje, waarmee iedereen overweg kan en waar je zo snel en handig de belangrijkste gegevens op kunt zetten. Ik heb er al gezien met USB-1 en 9 GB. Voor de meesten van ons is dat ruim vondoenden.

Alle externe schijven zijn dus bedoeld als veiligheid om je gegevens te bewaren bij brand en diefstal. Bewaren dus op een andere plak als waar je je Mac hebt staan.

Als deze informatie vragen bij je oproept, aarzel dan niet die te stellen. Er zijn hier zeker Dummies aanwezig die je kunnen helpen zoeken e.d.

Zit jij nog wel eens in de piepzak?wink

#2 08-02-2009 23:28

Peter
Doorknoper

Re: Externe harde schijven.

Het lijkt wel of ze over elkaar heen tuimelen om grotere schijven en goedkopere aanbiedingen te doen. Ik zag vandaag een Maxtor in een alu-extern kastje, van 1.5 Terrabite voor 99 euro excl. BTW.

#3 08-02-2009 23:42

Sypie
24/7 MacGek

Ja, en als je nog even wacht hebben we voor datzelfde bedrag ook nog een 2,5 TB schijfje. De techniek gaat door, de commercie is daar evenredig aan. Als je nu nog een schijfje van 40 GB wit kopen als backup ding dan is die duurder dan een 100GB schijfje...

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#4 09-02-2009 01:33

MacMike
Gunner

Van schijfruimte heb je nooit genoeg big_smile
Heb zelf net een Iomega Prestige (alu-extern) 1 TB gekocht smile

Simpel is het moeilijkst !

#5 09-02-2009 02:24

Peter
Doorknoper

Goed merk Iomega.... wink

#6 09-02-2009 14:17

Martin20"
Zondersnor

Bij ons ACTIE!!! met ingang van vandaag.

Toshiba 1TB usb extern 16mb buffer Incl btw.

Het is weer tijd om te fietsen. De paden langs............

#7 28-09-2009 15:29

Picasso
Gast

Martin20" schreef:

Bij ons ACTIE!!! met ingang van vandaag.

Toshiba 1TB usb extern 16mb buffer Incl btw.

iMac (Retina 4K, 21.5-inch, Late 2015), processor 3,1 GHz Intel Core i5,
geheugen  8 GB 1867 MHz DDR3,
video Intel Iris Pro Graphics 6200 1536 MB

#8 28-09-2009 20:00

MacMike
Gunner

@ Picasso.. lees onderstaand stukje eens

Error - 43

Succes ermee, hoop dat dit stukje je helpt

Simpel is het moeilijkst !

#9 29-09-2009 10:45

Picasso
Gast

MacMike Gunner,
Ik heb het stukje gelezen, maar dat gaat over het gebruik van Windows gerelateerde files "ERROR-43" WHEN USING WINDOWS FILE SHARING (SMB).
Ik gebruik op mijn iMac helemaal geen Windows gerelateerde files. Het enige wat ik heb gebruikt was een begroting, opgemaakt in Office 2003 en via Pages vertaald.
Wat er gebeurt is het volgende.
Ik klik op het icon van Timemachine en Finder reageert met:De bewerking kan niet worden voltooid. Er heeft zich een onverwachte fout voorgedaan (Error 43).
Deze foutmelding krijg ik, onverschillig of ik de externe schijf heb aangesloten of niet.
Hetzelfde gebeurt ook als ik via Finder Timemachine dubbelklik.
Dat is denk ik hetzelfde als ik doe via het icon op het dashboard.
Timemachine opnieuw laden?

Laatst bewerkt door Picasso (29-09-2009 10:47)

#10 29-09-2009 15:58

Picasso
Gast

MacMike Gunner,
Heb het probleem met hulp van Applecare opgelost.
Het bleek niet voldoende te zijn de harde schijf uitsluitend gereed te maken voor de Mac, maar daarna moest de schijf nog via het schijfhulpprogramma geformatteerd te worden.
Timemachine maakt nu elke keer als ik de pc start of een keer in het uur een kopie van nieuwe files.
Overigens nog dank voor het meedenken.

Forum footer