Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

Je bent niet ingelogd.

#1 10-02-2020 20:44

Hart
Gast

Mac book pro 17 inch late 2011

Hallo Sypie,
Ik heb advies nodig, mijn MB beeld is vandaag spontaan op zwart gegaan en reageert nergens meer op.
Ik heb de laatste 2 weken een paar keer gehad dat hij spontaan zonder command opnieuw ging opstarten en ik heb tweemaal een beeld gehad met verticale roze strepen op een grijze achtergrond.
Het probleem vandaag met het zwarte scherm begon met het openen van een flight sim met navenante hoge videokaart belasting.
Als ik de MB aanzet hoor ik wel de fans draaien maar ik krijg geen opstartgeluid en ook geen beeld.
Zou het kunnen zijn dat de video kaart stuk is, zo ja kan dit gerepareerd worden.
Ik heb links en rechts gelezen dat bouwjaar 2011 regelmatig video kaart en/ of moederbord problemen heeft gegenereerd.
Gaarne je gewaardeerde reactie op dit probleem, mogelijke suggesties welkom.

Mvg,
Peter Hart
P.s ook de groeten van Maya.

Echt geluk is niet te koop.

#2 10-02-2020 22:24

Peter
Doorknoper

Re: Mac book pro 17 inch late 2011

Als je geen opstartsignaal krijgt is er iets mis met de hardware. Dus ik vrees voor je videokaart/gedeelte.

"De ene grijpt, waar de ander knijpt!wink

#3 11-02-2020 20:27

Hart
Gast

Peter,
Dank voor je bevestiging van mijn probleem, heb je ook nog suggesties voor mogelijke oplossingen?
Mvg,
Peter Hart.

#4 11-02-2020 20:41

Peter
Doorknoper

Je zou eens kunnen kijken of je er nog een gewoon scherm aan kunt hangen en of dat dan wel goed werkt. Als dat wel goed werkt zou het ook een kapotte "hinge" kunnen zijn. (De flatcable naar je schermpje.)

#5 11-02-2020 21:44

Roberta
Uskoke

Spontaan opstarten –> batterij op het moederbord leeg?

#6 11-02-2020 22:46

Hart
Gast

Er zit geen pram batterij in de MBP 17 inch 2011!

#7 12-02-2020 02:11

Peter
Doorknoper

Je hebt vast nog wel ergens een scherm met een VGA aansluiting staan dat je even kunt proberen. Het systeem detecteert dat als je opstart. Als dat niet lukt zit het probleem dieper weg dan de flatcable.

#8 12-02-2020 08:06

Sypie
24/7 MacGek

Het lijkt er op dat je slachtoffer bent van slecht ontwerp van Apple/AMD.

Wat ik zo snel gevonden heb is dat deze MacBook Pro niet opstart met een defecte accu, of dit klopt durf ik niet te stellen.

Verder kun je de stappen volgen op deze website: https://apple.stackexchange.com/questio … 805#295805

En dan met name de stappen onder "The initial procedure". Volgens mij zit daar wel iets tussen wat hout snijdt.

Mocht dit allemaal niet baten dan is er volgens mij ook nog een oplossing door een weerstandje of zekering van het logic board te solderen zodat de betreffende videokaart helemaal uitgeschakeld wordt. Kan alleen zo snel even geen link vinden.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#9 12-02-2020 09:47

Peter
Doorknoper

Ja. Voor een gewone gebruiker is dit dus “einde oefening”. Wel sneu dat er een reparatieprogramma voor is geweest. Ik heb daar ook nik van geweten. En dat maakt het wel zinvol om een nieuw topic aan te maken waarin we de gratis reparatie acties van Apple opnemen.

#10 12-02-2020 13:53

Hart
Gast

Dank allemaal voor het meedenken, het lijkt er op dat het spaarvarken aangesproken moet worden.
Een vast topic over repair programma’s is denk ik een goed idee.
Ik heb gisteren 3 kwartier gesproken met een senior advisor van Apple support en zijn insteek was dat ik geluk heb gehad dat mijn laptop pas na 9 jaar stuk ging!
Geen enkele coulance of begrip, de laptop wordt door hen gezien als vintage en en worden volgens hem geen onderdelen meer voor gemaakt.
Er zijn 3 oplossingen: een nieuw of gebruikt werkend logic board monteren, alleen de video chip verwisselen mbv infrarood solderen ( 315 euro) of een trucje dat reballen wordt genoemd dit alles wordt door diverse bedrijfjes aangeboden en werd tevens als suggestie aan mij meegegeven door Apple support.
Ik neig naar een nieuwe 16 inch pro, iemand daar ervaring mee qua verborgen gebreken?
Mvg,
Peter Hart.

Forum footer