Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

Je bent niet ingelogd.

#1 28-10-2007 22:45

Peter
Doorknoper

Zorg voor een goed backup systeem.

Je merkt pas hoeveel je eigen gegevens waard zijn als je ze kwijt bent. Zorg dus voor een goed backup systeem. De externe kastjes voor Firewire en/of USB-2 met een grote harde schijf erin zijn niet zo duur meer en je uitgave dubbel en dwars waard. Er kan altijd wel iets met je systeem of je Mac gebeuren waardoor je gegevens in gevaar komen en dan ben je blij dat je in elk geval je gegevens en bestanden nog achter de hand hebt. Ook als een Mac terug moet voor reparatie c.q. garantie, loop je grote kans je gegevens te verliezen. Je kunt automatisch backuppen via je systeem of een programma, maar je kunt ook gewoon handmatig backuppen. Je unt je .mac-account gebruik om er automatisch bepaalde bestanden op te backuppen en je kunt ze er dus ook zelf op slepen. Als je het backuppen via je systeem niet voldoende vindt werken, moet je maar eens wat programma's uitproberen die op www.versiontracker.com te vinden zijn.

"De ene grijpt, waar de ander knijpt!wink

#2 28-10-2007 23:03

J.C.
Gebruikers

Re: Zorg voor een goed backup systeem.

Aanraders

- Time Machine
Dit programma is gemaakt door Apple zelf en wordt mee geleverd in Leopard. Time Machine maakt een backup van iedere wijziging. Wanneer je dus een bestand per ongeluk verwijderd reis je terug in tijd en haal je je bestand terug.

- SuperDuper!
Dit programma laat je bootable backups maken van je gehele hardeschijf en heeft de mogelijkheid om backup schema's te maken. SuperDuper! is in een gratis versie en in een betaalde versie te krijgen. De betaalde versie biedt geavanceerde functies zoals het gebruik van schema's, SmartUpdate en sandboxes.

#3 10-12-2007 22:16

J.C.
Gebruikers

Re: Zorg voor een goed backup systeem.

Wilde eigenlijk daar nog een aan toevoegen:

- Carbon Copy Clone
De meeste functies die in Superduper! zitten, zijn ook te vinden in dit programma. Echter gebruik ik dit programma liever omdat het net iets minder pikkerige op kleine netwerk timeouts. Ik schijf mijn backup namelijk draadloos weg naar mijn Airport Disk smile

Forum footer