Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

Je bent niet ingelogd.

#171 26-11-2019 11:13

Peter
Doorknoper

Re: Patenten en patenten…...

Heerlijk dat geklungel van Samsung. In hun zucht om toch maar vooral alles na te kunnen apen hebben ze op het A10 en S10 series een vingerafdrukscanner gebruikt van Qualcomm. Dat laatste bedrijf had die scanner met heel veel bombarie gepresenteerd met de focus op veiligheid en betrouwbaarheid. Nu is gebleken dat iedereen zijn vinger op het scherm kan leggen om met een telefoon te kunnen werken, inclusief bankzaken e.d. Met gevolg dat er al banken zijn die deze toestellen van deze specifieke betaalmethode hebben geblokkeerd. Lijkt me als eigenaar trouwens ook geen veilig gevoel. Of er NL-banken zijn die hier al mee werkten weet ik niet.

Overigens zijn er ook van Apple patenten voorbij gekomen voor vingerafdruktoepassing onder het scherm. Ik persoonlijk wil het niet gebruiken want ik wil niet dat ik elke keer mijn toestel zou ontgrendelen als ik het opberg e.d. Dat is overigens nu ook een dingetje waar je op moet letten met de gezichtsherkenning. Toestel is heel gevoelig en voor je het weet heb je iemand gebeld die je helemaal niet had willen spreken.......

"De ene grijpt, waar de ander knijpt!wink

#172 03-12-2019 15:25

Peter
Doorknoper

Nu ook een sterk patent gezien waarin de "3D Face-ID" met "Eye-tracking" wordt gecombineerd, waardoor beveiligingskracht voor je ID nog vele malen sterker wordt.

#173 12-12-2019 09:34

Peter
Doorknoper

We gaan er niet aan ontkomen. Er zijn vele patenten voorbij gekomen over het volgen van ogen, maar ook van die toepassing in een z.g. "smartwatch". Waarschijnlijk wordt er in 2020 een AppleWatch uitgebracht met een 5nm processor van TSMC. Dat bedrijf werkt ondertussen al aan een processor van 3nm. (Ja "nanometer") hetgeen in feite de verwerkingssnelheid voorstelt van de processor. Daarbij wordt de processor ook nog eens steeds energie-zuiniger. Dus die zuinige processoren zijn juist weer goed voor "devices" die slechts kleine batterijen kunnen bevatten. Apple moet wel echt iets te bieden hebben met een AppleWatch. We blijven dit met interesse volgen.

#174 16-12-2019 13:57

Peter
Doorknoper

En dit gaat heel serieus worden want er duikt nu ook een patent op valbescherming op. Het is allemaal erg ruim geschreven om zoveel mogelijk beschermingsmogelijkheden af te dekken, maar als je bedenkt dat dit patent een jaar geleden is ingediend, is het duidelijk dat aan dit onderwerp ook hard wordt gewerkt. Omdat er ook over mogelijke toepassingen wordt geschreven, krijg ik zomaar de indruk dat je zo'n bril in elk geval in combinatie met een Mac en/of een iPhone zou kunnen gebruiken, zodat je in elk geval het scherm al voor je neus hebt. Als daar dan ook nog oog-beweging-technieken bij worden gebruikt, zou je je ogen ergens op kunnen richten om een commando te geven voor handeling. Als dat echt gaat gebeuren wordt aan de "grafische interface" een nieuwe dimensie toegevoegd.

#175 19-12-2019 18:55

Peter
Doorknoper

En mijn vorige post is met name interessant voor mensen met een handicap. Daar kan een wereld van verbetering in communicatie beschikbaar komen.

#176 20-12-2019 14:19

Peter
Doorknoper

En vandaag weer een patent over een z.g. smartglass met instelbare optische layers. Nog even geduld en er hoeven nooit meer glazen voor brillen geslepen te worden. Een bril die zich automatisch instelt op je eigen ogen en ook nog een soort van "herstelprogramma" uitvoert, lijkt me ideaal. Maar dat kunnen uiteindelijk natuurlijk ook lenzen zijn.

#177 22-12-2019 19:36

Peter
Doorknoper

Ik heb in de afgelopen jaren ook al wat patenten over antennes voorbij zien komen, maar nu is ook bekend dat Apple werkt aan een geheim project om een eigen satellietsysteem op te zetten met een eigen communicatiemethode. Dat systeem zou dan helemaal onafhankelijk kunnen werken om alle Apple apparaten. Met een dergelijk systeem zouden voor "onderlinge" communicatie tussen Apple apparaten via FaceTime e.d., maar ook internet, geen diensten van derden meer nodig zijn. Als ze dit gaat lukken met 5G snelheden wordt dit wel heel erg interessant natuurlijk!

#178 01-01-2020 20:02

Peter
Doorknoper

Stel je eens voor dat je een MacBook bezit dat in staat is om geluid kan produceren door virtuele luidsprekers, die onzichtbaar buiten dat MacBook zijn gecreëerd. Het geluid “vertrekt” dus onhoorbaar uit het MacBook en wordt pas een meter buiten de Mac naar jou weergegeven. Maar in die virtuele meter kunnen dus ook meerdere virtuele luidsprekers zijn, die samen een perfect surround systeem vormen. Volgens het patent is dit dus mogelijk en heeft een MacBook daar wel meerdere processoren voor nodig.
Ik heb vorige week ook een patent voor project Titan gezien waarin bepaalde hologrambeelden voor de bestuurder kunnen worden gegenereerd. Dan zijn er natuurlijk ook andere omstandigheden te bedenken waarin 3D hologrammen een geweldige rol kunnen spelen. En als dat gecombineerd kan worden met virtuele luidsprekers, ontstaat er iets geweldigs. Je vraagt je soms af of er nog technische grenzen zijn.........

#179 13-02-2020 19:02

Peter
Doorknoper

En je kijkt naar een Apple MacBook, dat met je eigen account  is ingesteld en het scherm is grijs....... Maar als je je eigen Apple-bril opzet, kun jij "gewoon" met het scherm werken. En anderen zien dus niks....... Leuke patenten komen zo voorbij. En vooral als je het een beetje volgt en de verschillende technieken met elkaar combineert.

#180 29-03-2020 13:13

Peter
Doorknoper

Weer een volgend patent voor een LiDAR systeem (scanner) die op de nieuwe iPad Pro te vinden is. Daarop is de radar tot max vijf meter begrensd, maar nu blijkt dat het zelfs op honderden meters perfect de afstand kan bepalen. Koppel daar aan de mogelijkheid om dan ook snelheid en richting van het gemeten object in nanoseconden vast te stellen en dan begrijp je dat dit een heel interessante ontwikkeling is.

Forum footer