Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 07-09-2015 22:10

Coupe
Bugelaar

Beeldscherm gewijzigd.

Ik heb mijn Mac Mini aan mijn Samsung beeldscherm gekoppeld. Nu zit ik op de bank, ongeveer een meter of drie van dat beeldscherm af en wil graag:
1 De menubalk boven in mijn bureaublad vergroten omdat het makkelijker met de muis werkt. Hoe werkt dat?
2 De letters in mijn mail berichten vergroten want nu kan ik het amper lezen.
Ik werk nog met Snow Leopard 10.6.8.
En ik heb een Bluetooth Windows toetsenbord van Logitech. Dat werkt allemaal perfect alleen zit er geen Appletekentje op...

Wie kan me helpen met een oplossing?

A'weierhadd'nko'weiermethamett'na'whamhadd'n...
Stupidity killed the cat. Lack of Luck assisted.

#2 07-09-2015 22:30

Sypie
24/7 MacGek

Re: Beeldscherm gewijzigd.

1: Geen oplossing mogelijk. Behalve natuurlijk de sneltoetsen uit je hoofd leren. Ook zonder CMD/Apple toets is dat prima mogelijk. Op een Windows-geörienteerd toetsenbord is dat meestal het Windows-vlaggetje (de knop tussen de CTRL en de ALT in)

2: Teksten in Mailberichten kun je groter maken door CMD-+ in te tikken. Op een Windows georiënteerd toetsenbord is dit meestal het Windows-vlaggetje. Deze zit doorgaans tussen de CTRL en ALT knop in. Je kunt ook de CMD indrukken en dan scrollen met de muis. Daarmee zoom je het hele beeld in. Dit kan wel irritant werken, je hele beeld schiet de hele tijd heen en weer naar de kant waar je muis ook op gaat.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#3 07-09-2015 23:22

Peter
Doorknoper

Als je een andere resolutie instelt worden de iconen en het menu en het dock ook groter.

Catch the noodle before you go freak!wink

#4 08-09-2015 07:23

Sypie
24/7 MacGek

Het Dock kun je in ieder geval groter slepen, zonder problemen.

Het punt is dat het Dock onder in het beeld zit (standaard) en de menubalk bovenin, en die kun je nou net niet groter maken.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#5 08-09-2015 20:43

Coupe
Bugelaar

Het dock is inderdaad makkelijk groter te maken, de bovenste menubalk blijkbaar niet. Dat is dan jammer. Ik zal er mee moeten leven.
Volgende vraag: als ik met Horizon Go een uitzending gemist wil kijken heb ik een onaangenaam schokkend beeld en veel te vaak buffering/uitval.
Waar kan dat aan liggen? Ik heb eerder met mijn andere UbuntuPC tv gekeken en daar had ik niet of nauwelijks last van dat schokkende beeld. Alleen maakte die een enorm kabaal met alle ventilatoren en daar heb ik nu met de Mac Mini juist geen last van.

#6 08-09-2015 23:49

Peter
Doorknoper

In de Mini zit geen fan! Maar je weet natuurlijk niet (standaard) in hoeverre je CPU dan doorlopend wordt belast. Dat kun je wel zien in je "activity-center". Als je CPU doorlopend hoog wordt belast zal er ook warmte ontstaan en verklaart dat misschien dat hij de taak niet aankan en je beeld schokt. Misschien kun je dat weer oplossen met instellingen.

#7 10-09-2015 21:24

Coupe
Bugelaar

Die mogelijkheid ga ik proberen. Nog een vraagje: nadat ik de zaak opnieuw heb aangesloten werkt de sluimerstand niet lekker: hij gaat sluimeren, maar als ik dan de externe Hdd uitzet gaat de MacMini weer aan. Ik zet dan de externe weer aan en krijg de melding dat ik niet correct verwijderd heb.
Wat doe ik fout/heb ik fout gedaan/hoe herstel ik het dat de Mini gaat sluimeren en ik de externe ook uit kan zetten....?
[merge_posts_bbcode]Toegevoegd: 10-09-2015 21:24[/merge_posts_bbcode]

De CPU wordt 81 graden, de heatsink 67. Fan draait 2170 rpm.
Verontrustend?
Nu 76 graden, rpm 2900

Last edited by Coupe (10-09-2015 21:26)

#8 10-09-2015 21:48

Peter
Doorknoper

Dat is best warm. Maar Syp kan daar meer over posten.

Je mag de externe HD nooit "uitzetten" maar je kunt wel in de voorkeuren aanklikken dat ook je externe HD mee mag gaan slapen.

Je doet het dus idd helemaal fout als je denkt dat je een externe HD uit mag zetten als je Mac slaapt. Uitzetten is immers hetzelfde als afkoppelen en afkoppelen doe je netjes via de "Finder".

#9 10-09-2015 22:44

Coupe
Bugelaar

Aaaah.... De thanks knop lijkt niet te werken maar je hebt er wel een te pakken. De externe schijf van Iomega heeft een lampje aan de voorzijde dat aangaat als ik 'm aanzet met de aan/uit knop. Dat lampje blijft branden, maar ik vermoed dat de schijf wel in de slaapstand meegaat. Ik ga er maar vanuit dat het verbruik verwaarloosbaar klein is, maar zuinig als ik ben......
[merge_posts_bbcode]Toegevoegd: 10-09-2015 22:42[/merge_posts_bbcode]

Peter wrote:

Als je een andere resolutie instelt worden de iconen en het menu en het dock ook groter.

D macmini kiest standaard bij deze tv voor 1080P. Ik heb ff zitten proberen maar daarmee heeft ie wel het beste beeld. Ik dacht daarom dat dat het best zou zijn.

[merge_posts_bbcode]Toegevoegd: 10-09-2015 22:44[/merge_posts_bbcode]

Peter wrote:

D macmini kiest standaard bij deze tv voor 1080P. Ik heb ff zitten proberen maar daarmee heeft ie wel het beste beeld. Ik dacht daarom dat dat het best zou zijn.
Enneuh, ik denk dat deze 3e generatie Mini nog wel een fan heeft. Ik kan me vergissen....iig zegt de meterstand van wel.

#10 10-09-2015 22:47

Peter
Doorknoper

Je brengt me in opperste verbazing. wink Ik hoor hier nooit iets blazen, zelfs niet bij een systeem-update en dat kun je van een MacBook niet zeggen.

Board footer