Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 27-11-2015 11:05

Peter
Doorknoper

Cookie

Cookie is te koop voor €14,95 in de App-Store en deze app elimineert alle onwenselijke cookies, die je tijdens het surfen worden toegestopt.

De situatie met Safari 9 (surfen zonder Cookie) is een ramp. Je kunt in de Safari-voorkeuren instellen wat je wilt, maar binnen 2 dagen heb je gemakkelijk al meer dan 100 cookies verzameld. De ontwikkelingen van cookies gaan razendsnel en er worden steeds "gemenere" gebruikt. Bijvoorbeeld een cookie dat één of meerdere verborgen andere cookies meebrengt en installeert. Als je een paar dagen hebt gesurft, inclusief bezoek van buitenlandse websites, heb je al honderden cookies verzameld. En Safari wordt daardoor vertraagd. Hoe meer cookies je hebt verzameld, hoe langzamer je kunt surfen en hoe meer gegevens er over jou verzameld worden.

Cookie (de app) lost dat dus automatisch voor je op. Je vinkt enkel en alleen de cookies van websites aan die je wel wil bewaren en daarna kun je instellen dat alle andere cookies b.v. elke minuut, worden verwijderd. En je kunt ook instellen dat de cookies verwijderd moeten worden als je Safari afsluit.
In Safari 9 is het dan wel belangrijk dat je in de voorkeuren aanvinkt dat je geen cookies wenst te ontvangen. Ze worden er toch ingestopt, of je dan nu doet of niet, maar Cookie wordt daarmee geactiveerd. Als je instelt dat je wel cookies accepteert van websites die je bezoekt, dan doet Cookie niks via de timer en maakt de boel pas schoon als je Safari afsluit. Dan heeft het dus nauwelijks effect. Cookie plaatst je favoriete website-cookies (b.v. van mac4dummies) apart en houdt die buiten de verwijderprocedure. Op die manier hoef je hier toch niet steeds in te loggen en bij de meeste andere forums ook niet. Ik heb 3 forums en 1 bank die ik als favorieten heb aangevinkt. Maar als ik de bank bezoek moet ik "nieuwe" cookies toestaan, anders kom ik er niet op. Dat moet ik dan even in Safari voorkeuren aanklikken en weer aflikken als ik uitgelogd ben.

Als je Cookie gebruikt moet je ook een vaste opstart- en afzetprocedure volgen en stoppen met handmatig verwijderen van cookies. Doe je dat niet raakt Cookie in de war en werkt het niet goed. Ik start altijd eerst Safari op met M4D als mijn homepage en pas dan Cookie. En als ik klaar ben sluit ik eerst Safari en dan weer Cookie. Ik heb de ontwikkelaar al gevraagd of daar niet een script voor is of dat hij dat in Cookie kan automatiseren.

Tijdens mijn gebruik bleek er een website te zijn die Cookie onklaar kon maken. En dat betrof het inloggen met mijn Digi-D op de website van de VGZ. Ik heb toen meteen een "beta" gekregen om door te kunnen gaan met Cookie. Als er dan een update beschikbaar komt, moet je in de App Store weer op de aankoop klikken, maar je krijgt die dan automatisch gratis. Ik heb de ontwikkelaar ook hiervan op de hoogte gebracht en voorlopig schakel ik Cookie dus nog even uit bij de VGZ. Als ik het moet testen hoor ik het wel.

Catch the noodle before you go freak!wink

#2 01-06-2016 16:58

storko
BelBusBengel

Re: Cookie

Peter wrote:

Cookie is te koop voor €14,95 in de App-Store en deze app elimineert alle onwenselijke cookies, die je tijdens het surfen worden toegestopt.

De situatie met Safari 9 (surfen zonder Cookie) is een ramp. Je kunt in de Safari-voorkeuren instellen wat je wilt, maar binnen 2 dagen heb je gemakkelijk al meer dan 100 cookies verzameld. De ontwikkelingen van cookies gaan razendsnel en er worden steeds "gemenere" gebruikt. Bijvoorbeeld een cookie dat één of meerdere verborgen andere cookies meebrengt en installeert. Als je een paar dagen hebt gesurft, inclusief bezoek van buitenlandse websites, heb je al honderden cookies verzameld. En Safari wordt daardoor vertraagd. Hoe meer cookies je hebt verzameld, hoe langzamer je kunt surfen en hoe meer gegevens er over jou verzameld worden.

geldt dit echt voor alle cookies?

C'est des hommes et d'eux seulement qu'il faut avoir peur, toujours.

#3 05-06-2016 11:53

Sypie
24/7 MacGek

Nee. De Mac4Dummies.nl cookies die je krijgt zijn alleen maar voor het onthouden van je wachtwoord en je sessie (dus wanneer je online bent geweest). Dit helpt jou bij het sneller inloggen maar ook kun je gebruik maken van de functie "nieuwe berichten". Deze kijkt namelijk naar je laatste aanwezigheid en vergelijkt dat met de berichten die geplaatst zijn.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#4 28-10-2016 15:01

Peter
Doorknoper

Er loopt op TV (vpro) een serie over de cyber-activiteiten van de inlichtingendiensten van de VS. Met name hoe tot stand is gekomen dat de NSA na 911 nagenoeg de vrije hand heeft gekregen om data te verzamelen en de methodes waarmee dat werd gedaan. Gisteravond was dus deel 2 en daarin kamen een paar opmerkelijke zaken aan het licht. In de VS worden deze acties door de overheden als prioriteit No1 gezien, om de veiligheid van de VS te bewaren. En daarvoor is liegen en verdraaien van feiten en niet antwoorden ook gerechtvaardigd. Ook door Obama! Het lekken van Snowden heeft daar heel wat paniek veroorzaakt.

De NSA heeft bij de servers van G-mail z.g. splitters geplaatst, waarmee alle data werd verdubbeld en via een speciale verbinding, direct naar hun eigen servers geleid. Pas vanaf 2014 in Google hiertegen in opstand gekomen en is men ook data gaan versleutelen, om de privacy van hun klanten te waarborgen. Er kwam ook naar buiten dat deze methode bij minstens 90 grotere internetbedrijven is toegepast.

De NSA liftte mee in een cookie (of meerdere) cookies van Google, waarmee de dienst elke PC kon volgen en b.v. ook kon volgen waar laptops zich bevonden. Google heeft hiervoor scanners staan, die doorlopend het internet afspeuren, om elke aangemelde verbinding van zo'n cookie te voorzien. Ik merkte dit zelf ook al een paar jaar geleden op, omdat we met M4D zonder cookies werken en je toch een cookie van Google kreeg toegestopt. Dat cookie was/is van een zombie-achtig type en nestelt zich ook op allerlei plekken in je systeem. Het is nagenoeg onzichtbaar voor een gewone gebruiker en heeft verschillende "programma's" om weer actief te worden. Google had (via leugens en een slimme truck) van het VS Congress toestemming gekregen om dit te mogen doen en de NSA liftte daar netjes op mee.

De app Cookie plaatst al deze cookies in een z.g. sandbox en veegt de boel net zo vaak schoon als je zelf wil. Ik heb nu ook opgemerkt bij de laatste versie van Safari, dat de meeste cookies niet eens meer door Safari worden weergegeven. Door de activiteiten van "Cookie", stel ik echter vast dat ze er wel degelijk nog zijn en dat "Cookie" fantastisch werk doet.

Catch the noodle before you go freak!wink

Board footer