Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

Je bent niet ingelogd.

#1 20-10-2019 15:57

Peter
Doorknoper

ICloud Drive

Sinds enige tijd ben ik bezig om met iCloud Drive te werken ofwel te verkennen wat er wel en niet eenvoudig mogelijk is. Ik doe dit om de belangrijke bestanden van mijn administraties (2 bedrijven) zowel op de Mac als op de iPad te kunnen beheren.

Mijn bestanden zijn normaliter allemaal in blokken opgebouwd. B.v. Een blokje met de juiste gegevens van de klant (factuur, pakbon en verzendlabels) en die blokjes zijn dus in Pages en Numbers op de Mac opgebouwd. Ik richt me met name op de bestanden in Numbers, omdat die bestanden doorlopend worden geactualiseerd en je dus zodoende ook doorlopend een actueel overzicht van je administratie hebt. Ik weet daarmee b.v. Dus precies wat in nog moet betalen en wat ik nog moet betalen. Facturen krijgen bij mij (wettelijk verplicht) dus een uniek registratienummer waarin ook herleiding naar het boekjaar is verwerkt. Als een factuur als PDF is verstuurd, wordt die ook als PFD opgeborgen in de map “Verstuurde facturen 20xx) van het betreffende boekjaar. En op die manier heb ik dus al een meer dan 20 jaar overzicht van die documenten. Tevens wordt de factuur geboekt in een omzetstaat (per kwartaal) wat handig voor het omzetresultaat en de BTW aangifte. En ten laatste wordt hij in een bestand opgenomen als schaduw van een jaar-bankafschrift en daarin blokjes crediteuren en debiteuren. In die bestanden hoef ik alleen maar regels toe te voegen en cellen van een formule te voorzien. Dat gaat op de Mac eigenlijk wel iets gemakkelijker dan op de iPad. Maar ik moet ook toegeven dat het voor mij wat wennen is en dat is logisch als je dit al zo’n 30 jaar op de Mac gewend bent.

Het invoeren van gegevens en het verplaatsen van gegevens is eigenlijk op de iPad ook geen probleem maar er zijn ook zaken als het onzichtbaar maken tekst (wit maken) en het bewerken van cel-achtergrondkleuren e.d. Die mij op de iPad nog niet gelukt zijn in Numbers. In mijn situatie betekent die dat ik mijn iPad en Mac gecombineerd gebruik voor het aanpassen van de actuele bestanden en dat ik de facturen alleen op de Mac blijf uitschrijven.

Het printen van de bestanden en het aanpakken van een PDF gaat op beide systemen uiteraard anders, maar vormen geen probleem. Maar ik heb nog niet alles uitgeprobeerd, want ik moet een kleurendocument in z/w uit kunnen printen op de iPad.

Ik ben heel benieuwd of er hier meer mensen zijn die iCloud Drive gebruiken en op die manier hun bestanden op verschillende machines delen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en eventuele tips.

Zit jij nog wel eens in de piepzak?wink

#2 24-10-2019 05:32

Peter
Doorknoper

Re: ICloud Drive

Eigenlijk loopt hiermee de software bijna naadloos over van de macOS naar IOS en iPadOS. Gaat er in iOS iets verkeerd omdat je er mog aan moet wennen of omdat er minder instelmogelijkheden zijn dan in de versies van macOS, dan kun je dat in macOS allemaal heel eenvoudig herstellen door de TimeMachine te gebruiken. Niet de TimeMachine backup die je evt. maakt, maar de automatische TimeMachine, die op je Mac automatisch een historie van je bestanden beheert. Als je een bestand hebt geopend en je klikt op TimeMachine in je dock, dan kun je ook keurig terugbladeren naar de "onbeschadigde" en gewenste versie om die opnieuw in gebruik te nemen. Het leuke en echt heel nuttige hiervan is dat je documenten, die je in je iCloud Drive hebt staan, hierin gewoon worden meegenomen. Dat is dus pas echt gebruiksgemak!

Zit jij nog wel eens in de piepzak?wink

Forum footer