Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 24-09-2008 22:25

Peter
Doorknoper

Algemene tips voor bij het bewerken.

Apple heeft met de Mac een hele hoop zaken bij de consumenten gebracht. Een jaartje of 15 geleden was er nauwelijks een consument op digitaal platform bezig met het maken van video. Vanaf het maken van de eerste Firewire-Mac's, is Apple zich gaan richten op videomontage door consumenten. Er moest een eenvoudig bedienbaar programma komen, waarmee een redelijk eindresultaat bereikbaar werd. Die ontwikkeling liep parallel naast de ontwikkeling van Apple's professionele software, om video te monteren. Dat was Final Cut Pro en de toeters en bellen die daarmee mogelijk zijn, waren en zijn niet bepaald voor consumenten aan te bevelen. Bovendien vraagt dat ook heel veel rekenvermogen en dus ook zwaardere en duurdere Mac's met G4 dualprocessors e.d. De laatste tijd lijkt het of Apple die doelgroep weer een beetje in de steek laat, maar ik heb onlangs een patent van Apple voorbij zien komen, die weer een nieuwe techniek aankondigt en daarmee een hele nieuwe reeks van montage-mogelijkheden. iMovie versie 1, kwam uit toen de iMac G3 Firewire op de markt was gebracht. Maar je merkte al snel dat het beter was om ook daarvoor een wat snellere machine te gebruiken. Videobewerking vraagt altijd topprestaties van je Mac. De snelheid van het decoderen hangt af van de snelheid van je processor en van de ingebouwde hardware. De iMac G3 FW had al snel een veel te kleine harde schijf, maar voor klein hap/snap-werk ging het nog wel. De G4's met mogelijkheid om er 4 harde schijven in te bouwen boden meer mogelijkheden. Ik heb eigenlijke op elke generatie Macjes wel video gemonteerd en daarbij is opgevallen dat je eigenlijk nog steeds op dezelfde kleine zaken moet letten, als je in het begin ook op de G3 al moest. Helaas hoor/zie ik maar al te vaak dat mensen de grenzen steeds verder willen gaan verleggen en de Mac steeds meer taken gelijktijdig willen laten uitvoeren. Als je een videobestand hebt gemonteerd en je Mac staat de rederen om er een iDVD-bestand van te maken, is het niet zo handig om ook nog een viertal andere programma's open te hebben. Ik heb onlangs nog iemand gezien, die tijdens dat renderen ook nog even een audio-bestand wilde omzetten. Dat omzetten gebeurt ook als je iets in iTunes sleept bijvoorbeeld. Dingen die we zo gewoon zijn en er niet bij nadenken dat je het wel allemaal tegelijk voor de kiezen van je Mac gooit. Ik ga er niet te diep op in, maar er ontstaan meestal problemen als e geheugen en vooral het cachegeheugen van je Mac gaat vollopen. Dan kan "hij" de weg kwijtraken en zelfs "vastlopen". Doe dus de "zwaardere" bewerkingen op rustige tijdstippen. Je zult zien dat je daarmee ook de maximale snelheid uit je Mac haalt.
Een nog kwetsbaarder moment, is tijdens het importeren van het videomateriaal vanaf je videorecorder. Apple heeft daarvoor destijds speciaal de Firewire-connectie uitgevonden. De single snelheid van Firewire is 400 Mbps. Veel PC-gebruikers zeggen vaak dat de USB-2 met 480 Mbps sneller is, maar in de praktijk is dat niet waar. De snelheid van een USB-poort wordt door de hoofd-processor van een computer geregeld en voor de snelheid van Firewire, is een eigen processor beschikbaar.
Als je in iMovie videomateriaal gaat importeren, moet je camera dus al over een Firewire-poort (4-pins) beschikken. Start dus altijd eerst iMovie op. Dit in tegenstelling met de werking van iPhoto, waarmee iPhoto opstart als je een camera aan je Mac hangt. Mischien overbodig om te melden, maar sluit nooit een camera aan die aanstaat. Eerst moeten de connectoren netjes zijn aangesloten. Zet de camera dan aan op de afspeelstand en dan verschijnt er een import-schermpje in iMovie, waarmee je camera kunt bedienen. Als je opdracht geeft om te importeren start je camera netjes op en de clips worden ingeladen. Iedere keer dat je tijdens het filmen hebt gepauseerd, wordt door iMovie ook als pauze en als einde van een clip herkend. Op deze manier heb je dus een ruw filmbestand ingeladen, die bestaat uit verschillende clips. In de oudere versie kon je met iMovie niet meer dan 100 clips inl

Catch the noodle before you go freak!wink

#2 29-09-2008 17:49

Picasso
Guest

Re: Algemene tips voor bij het bewerken.

Hallo Turbanus. Ik snap nu wat je bedoelt met je bericht in een ander draadje. Heb met veel interesse dit item gelezen en weet straks er mijn voordeel uit te halen. Chapeau!

Last edited by Picasso (30-09-2008 17:47)

iMac (Retina 4K, 21.5-inch, Late 2015), processor 3,1 GHz Intel Core i5,
geheugen  8 GB 1867 MHz DDR3,
video Intel Iris Pro Graphics 6200 1536 MB

Board footer