Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

Je bent niet ingelogd.

#1 06-08-2009 19:05

Peter
Doorknoper

Upgraden harde schijf MacBook.

In mei 2006 is het eerste model MacBook uitgekomen, met een CPU van resp 1.83 of 2.0 GHz. Het laatste model van mei 2009 heeft een CPU van 2.13 GHz. Apple heeft deze Macbooks in feite steeds van grotere harde schijven, hogere bussnelheid en/of een betere grafische chip, voorzien. Als je door de ontwikkelingen heen loopt in die tijd, vind ik de wijzigingen niet erg spectaculair. En zeker als je zo'n MacBook gebruikt om tijdens het reizen te mailen, internetten en wat muziek te draaien, kun je met de oudste modellen nog prima uit de voeten.

Dat bracht mij op het idee om deze week eens naar een wat grotere harde schijf te gaan zoeken. Ik heb zelf een zwart model van november 2006 (MA699LL/A) met een 120 GB Serial-ATA schijfje. Wat rondgekeken op de zakelijke markt, bracht me bij een aanbieding van een Iomega-Prestige, USB-2 kastje, met een 500 GB Seagate Momentus erin. Een mooi stil Serial-ATA-schijfje, dat ik wilde uitwisselen met de interne schijf. Dat is op zich een eenvoudig klusje en is dus ook simpel gelukt.

Je gaat als volgt te werk;

Koop SuperDuper en maak een Clone van je interne harde schijf naar de externe nieuwe schijf. Zorg daarbij dat je de juiste instellingen kiest, zodat je nieuwe schijf "MacOSX-Extended and Journaled" en" GUID" gepartitioneerd is. via je Schijfhulpprogramma.

Kijk hier voor de instellingen;
http://obscuredclarity.blogspot.com/200 … e-for.html

Als je daarna SuperDuper opstart en hebt geregistreerd, (Kost je

Sokken met een knol zitten vaak veel fijner!wink

#2 13-08-2009 22:40

Peter
Doorknoper

Re: Upgraden harde schijf MacBook.

Deze "Momentus" lijkt zelfs stiller dan de originele drive. Maar hij vertoond ook geluidjes die op die van mijn schijf in de Pismo lijken. Dat typische zachte klokgeluidje dat af en toe opduikt. Daar voel je je bij thuis dus.... wink

Sokken met een knol zitten vaak veel fijner!wink

Forum footer