Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

Je bent niet ingelogd.

#1 14-12-2007 17:36

Peter
Doorknoper

Filemaker Pro

Filemaker Pro is een heel uitgebreide Database, waarin je gegevens kunt bewaren en bewerken. Die gegevens kunnen vervolgens als stand-alone op je Mac of PC worden beheerd, maar kunnen ook via het web of een netwerk worden gedeeld. Persoonlijk werk ik met "vlakke" Databases, waarin ik bv gegevensbestanden van marktsegmenten beheer. Ingegeven wijzigingen worden rechtstreeks opgenomen en dus automatisch gesaved. Voor degenen die (net als ik) eerst met Databases in Appleworks hebben gewerkt, is het eenvoudig om over te schakelen op dit programma. Je moet dan wl eerst je oude files als ASCII-file opslaan en dan kun je die in Filemaker weer importeren. Ik ben in de praktijk veel mensen tegen gekomen die een Spreadsheet gingen gebruiken als Database. Dat is natuurlijk helemaal de bedoeling niet. Een Database is juist veel beter geschikt om selecties te maken en te bewerken. Automatische herinneringen te genereren en rapporten te maken. Filemaker Pro is ook nog eens geschikt voor Mac en Windows en wordt aangeleverd op een hybride DVD. Er bestaat een "gebruikers vereniging" en er verschijnen regelmatig "gratis" DVD's met handige standaard-databases waar je mee aan de slag kunt. Ik werk zelf nog uitstekend met versie 8, die op alle Mac's draait. De nieuwste versie is 9.

"De ene grijpt, waar de ander knijpt!wink

Forum footer