Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 04-04-2011 08:42

Roberta
Uskoke

Kodak Photo CD

Kodak Photo CD

Voor mensen die in het bezit zijn van Kodak Photo CD's en werken met Photoshop heb ik een nare mededeling. Photoshop CS5 herkent geen Kodak Photo CD meer. Kon je in Photoshop CS3 nog in de map "Goodies" een Plug-in vinden om toch de Kodak Photo CD te openen, in CS5 is dit niet meer aanwezig. Kodak zelf is met de productie en ondersteuning van Kodak Photo CD gestopt, dus verdere ondersteuning uit die hoek is niet meer te verwachten.

Dus wat nu te doen met alle beelden die je zo netjes gedigitaliseerd hebt voor het tijdperk van de digitale kamera's?

Ik raad bezitters van Kodak Photo CD het volgende aan:

1) Importeer elke Kodak Photo CD die je hebt in iPhoto. Dit programma van Apple herkent nog steeds het PCD bestandsformaat op de Kodak Photo CD en zal elke foto automatisch in de maximale resolutie binnenhalen.

2) Exporteer de bestanden in iPhoto naar TIF. TIF is een bestandsformaat dat geen detailverlies kent, dit in tegenstelling tot JPEG. Elke foto zal 18 Mb groot worden, dus elke Kodak Photo CD zal je opnieuw moeten branden op DVD, echter nu met 100 beelden van 18 Mb.

Voor de goede orde:

Het gaat om de Kodak Photo CD. Hierop staan de beelden gearchiveerd in het Kodak PCD formaat. Het PCD formaat wordt niet meer ondersteund. De schijven zien er zo uit:

photocd.jpg

Er is ook een Kodak Picture CD. Hierop staan de beelden in JPG gearchiveerd, en dit bestandsformaat is nog steeds algemeen bruikbaar. Een Picture CD ziet er zo uit:

cd_dvd_callout_img.jpg

Ik raad bezitters van Kodak Photo CD's dringend aan om alle CD's om te zetten voordat uw kostbare beelden niet meer te zien zijn. Gooi echter de originele CD's niet weg, zeker niet als u nog over de afspeelapparatuur bezit.

#2 04-04-2011 09:01

Peter
Doorknoper

Re: Kodak Photo CD

En zo blijf je lekker bezig met het volgen van de ontwikkeling. Er zullen vast veel mensen zijn die van dit systeem gebruik hebben gemaakt.

Catch the noodle before you go freak!wink

#3 04-04-2011 10:54

Roberta
Uskoke

Ondergetekende, met zo'n 30 schijven....
Ik heb dit weekend een agenda gemaakt om de komende tijd de schijven om te zetten naar DVD/TIF.

#4 04-04-2011 12:16

Peter
Doorknoper

Ik heb je bericht even in het Engels overgenomen op het framers-forum, omdat er ook wel eens klanten binnen komen met zo'n CD, die dan een foto willen laten printen en inlijsten.

#5 04-04-2011 13:37

Roberta
Uskoke

Voor Windows gebruikers heb ik helaas nog geen oplossing.

#6 04-04-2011 14:30

Pieterr
Grapjas

Roberta wrote:

Kodak Photo CD
2) Exporteer de bestanden in iPhoto naar TIF. TIF is een bestandsformaat dat geen detailverlies kent, dit in tegenstelling tot JPEG. Elke foto zal 18 Mb groot worden, dus elke Kodak Photo CD zal je opnieuw moeten branden op DVD, echter nu met 100 beelden van 18 Mb.

Gebruik van iPhoto hiervoor wordt afgeraden.

Correct highlight handling. Blown or clipped highlights are a common problem with many Photo CD conversion packages.

Een beter programma is pcdtojpeg - A Photo CD Decoder (beschikbaar voor Mac en Windows, en gratis).

Links:
http://en.wikipedia.org/wiki/Photo_CD#C … _CD_Images
http://www.tedfelix.com/PhotoCD/PCDSoftware.html

#7 04-04-2011 15:26

Peter
Doorknoper

Pieterr. Ik moet wel even stellen dat het appels met peren vergelijken is daar op die wikipedia pagina. En als het alleen importeren betreft doet iPhoto niks aan de kwaliteit van het originele bestand. Daarom stelt Roberta ook terecht dat je daarna weer op volle kwaliteit TIFF naar CS5 kunt brengen om het op te knappen. Dat is een heel andere benadering dan via een programma dat ver onder het kunnen van CS5 blijft, maar dat ook wel werkt om ze op te knappen.

#8 04-04-2011 16:39

Roberta
Uskoke

Ik ben van mening dat je het originele bestand onaangetast moet laten, en ook weer zo moet archiveren. iPhoto doet niets anders dan het PCD formaat naar het meer gebruikelijke TIF vertalen.

Het genoemde 64 Base werd alleen door lithografen gebruikt, voor consumenten was dit formaat niet beschikbaar. Bij Wikipedia wordt niet het 256 Base formaat genoemd, want dat was speciaal voor röntgenfoto's.

#9 04-04-2011 20:08

michelvdb
Rondzoeker

Ik wil hier graag inpikken. De zelf gebrande CD's en DVD's hebben niet het lange leven. Na verloop van tijd oxideren ze en wordt de data onleesbaar. Enkel de dure gouden schijfjes zijn kosjer. De inhoud van de gewone plastieken schijfjes moet je om goed te zijn elke 2 jaar opnieuw branden.

Last edited by michelvdb (04-04-2011 20:10)

Hier staat niets, dus iets

#10 04-04-2011 20:28

Peter
Doorknoper

Wel vreemd hoor Michel dat ik hier nog CD's in mijn software-doos heb liggen (volle doos) die na 20 jaar nog steeds gewoon functioneren. Het is raadzaam om naast DVD-branden en opslag ook een externe harde schijf in te zetten. Nog beter is natuurlijk RAID, maar welke particulier begint daar nu aan?
DVD's en CD's liggen bij mij wel altijd netjes droog en donker.

Board footer