Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

You are not logged in.

#1 07-07-2011 21:08

Sypie
24/7 MacGek

To NAS or not to NAS? Lastige vraag...

Voor mijzelf ben ik al een paar weken aan het kijken, lezen en zoeken naar de diverse merken en typen NAS-apparaten. De prijzen vari

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#2 13-07-2011 23:33

Sypie
24/7 MacGek

Re: To NAS or not to NAS? Lastige vraag...

Inmiddels heb ik een Synology DS211J besteld. Hier kunnen 2 schijven in. Het zal mij benieuwen hoe dit gaat werken.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#3 13-07-2011 23:50

Peter
Doorknoper

Niet alles van jouw toepassing spreekt me aan of heb ik ervaring mee. Er zijn raid-kabinetten, die je kunt aansluiten op een Airport extreme, waarmee je automatische TM-backup altijd verzekerd is. TM is in 95% van alle gevallen wel een mooie oplossing, maar juist in die afwijkende 5% wil je echter je specifieke video-projecten veilig stellen. Die video-projecten wil je 4 jaar laten ook nog gewoon kunnen openen en bewerken. Dat is nu met TM nooit verzekerd, dus moet je juist die zaken handmatig veilig stellen. Een van onze iMac's heb ik twee jaar geleden voorzien van een 500 GB schijf en ja hoor. Na twee jaar staan daar alweer 450 GB aan video-projecten op. Daarvan is het dus absoluut noodzakelijk om handmatig de overdracht te maken. Dergelijke bestanden {tussen 15 en 55 GB} zijn niet meer met een wifi-verbinding te backuppen. Dus moet dat via USB2 of FW. Daarvoor koop je b.v. wat leuke 1 TB schijven van Iomege of zo en dan blijken die schijven standaard FAT te zijn geformatteerd, waardoor je die grote bestanden niet eens kunt transporteren. Als je dan op zo'n iMac toevallig al 10.5 en 10.6 hebt draaien, krijg je het via het gewone schijfhulp programma niet voor elkaar om zo'n schijf op OSX-journalled te formatteren. Gelukkig hebben we altijd nog een andere iMac met 10.4 erop, waarmee het wel lukt. Ik heb dit al eens aan een techneut van een Apple-repair-center gemeld en die was hier ook niet van op de hoogte. Er zullen vast meer berichten hierover te vinden zij op het internet.
Het moraal van dit verhaal is dus dat iedereen een eigen specifieke situatie heeft en dat je je backup methode daar dus op moet afstemmen. Een NAS is dus handig als je met kleine bestanden werkt.

Catch the noodle before you go freak!wink

#4 14-07-2011 20:55

Sypie
24/7 MacGek

In dit geval moet de NAS voor de Time Machine zorgen van 2 MacBooks en daarbij nog wat losse mappen bedienen waar beide MacBooks bij kunnen komen. De downloads gaan nu ook niet meer naar mijn MacBook maar die gaan nu lekker op de NAS, hoeft mijn MacBook daar ook niet onder te lijden ;-)

Met een beetje mazzel komt die NAS morgen al binnen, dan moet ik nog 2 schijven uit de winkel halen, opsturen van die dingen vind ik altijd te riskant met de huidige postbezorgers...

#5 17-07-2011 13:40

Sypie
24/7 MacGek

Zo, de NAS staat waar die moet staan. De schijven heb ik uit de winkel gehaald, wel zo veilig. Het installeren duurde nog geen 5 minuten, de schijven in het apparaat dan. Daarna de boel aan de prik en aan het netwerk. Knipper, knipper, knipper en hopplakee daar verscheen de NAS in de bijgeleverde software. Daarna kon het feest beginnen.

Man-o-man wat kan zo'n klein kastje toch veel. Als eerste de schijven maar eens ingesteld als

Board footer