Mac4Dummies.nl

Geen vraag te gek als het gaat om je Mac

Je bent niet ingelogd.

#1 08-06-2018 17:47

Peter
Doorknoper

Muzescore

Ja, ik schrijf zelf muziek. Ik bewerk dus geen audio maar ik componeer iets nieuws. Dat kreeg ik met Garageband niet voor elkaar, want ik ben een klassiek geschoold muzikant en ben dus van de "nootjes". Met "Muzescore" kan ik mijn ding doen, alhoewel het niet 100% native voor de Mac is geschreven. Even zoeken dus naar de functies en soms lukt iets zelfs helemaal niet. Maar zolang dat iets ondergeschikts is, is er niks aan de hand. Nu ben ik eigen zover gekomen dat ik b.v. een duet, een klarinet-partij exporteer in een andere file, zodat ik naast het duet ook de twee losse klarinetpartijen heb. Maar dat zouden er ook vier kunnen zijn, voor een kwartet. Dan kan ik b.v. de ene partij via mijn geluidsinstallatie afspelen en zelf de andere partij meespelen, zodat het lijkt alsof er toch twee klarinetten aan de slag zijn. Maar ik heb nog een andere behoefte en ik meen dat Sypie daar al eens wat voor heeft opgelost voor zijn kerkgemeenschap.
Ik wil graag 4 files gelijktijdig kunnen opstarten over 4 sporen en een z.g. mengpaneel, waarmee ik de geluidssterkte van de sporen t.o.v. elkaar kan regelen. Het is dan b.v. mogelijk om het geluid van drie sporen heel zacht te zetten en één spoor juist harder. Op die manier kan ik mensen zangpartijen veel sneller laten instuderen. En dat is met name handig als je met mensen werkt die geen noten kunnen lezen en puur op geluid moeten zingen. Is Logic hier het geschikte programma voor? Kan zo'n mengpaneel dan direct op een USB-poort worden aangesloten?

Zit jij nog wel eens in de piepzak?wink

#2 09-06-2018 13:22

Sypie
24/7 MacGek

Re: Muzescore

Hangt van je mengpaneel af.

Ik heb de afgelopen 2 jaar heel veel met een Behringer X32 gewerkt. Zoals de naam al doet vermoeden is dit een 32-kanaals mengpaneel. Daar druk je een USB-kabel in, stel je je DAW software in en kun je gaan. Volgens mij kun je vanuit Logic dit ook aansturen. Zelf gebruikte ik Adobe Audition hiervoor, werkte prima. Kwestie van kanalen instellen, op het mengpaneel kanalen instellen en gaan.

Dus kijk eerst even naar het mengpaneel waar je mee gaat werken voordat je software gaan aanschaffen of gaat gebruiken.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

#3 10-06-2018 11:20

Peter
Doorknoper

Waarom heb jij 32 kanalen nodig? Nu ik er wat meer over nadenk zou Logic meteen als virtueel mengpaneel werken. Maar dat ga ik uitzoeken.

Zit jij nog wel eens in de piepzak?wink

#4 10-06-2018 17:47

Sypie
24/7 MacGek

Die X32 gebruikten we in de kerk waar ik zat. De kerk waar ik nu zit staat ook een X32... Die tafels worden heel veel gebruikt in kerken: niet duur, makkelijk in te stellen en vooral veel opties. De effecten zitten bijvoorbeeld al in de tafel zelf en je kunt de boel via een app op de telefoon bedienen zodra je er een accesspoint aan hangt.

De technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er is.

Forum footer